Wednesday, July 24, 2013

Kisah Mbah Saya



As salam,



Mbah saya sangat penyayang, terlalu ambil berat, dan kadang-kadang agak garang, macam mak saya. hehe

Mbah saya berkahwin ketika umur 14  tahun, dengan mbah lanang (atuk lelaki) waktu itu berumur 40 tahun.

Mereka berkahwin, dan hidup sederhana , makanan favorite  sepanjang zaman nya ialah ubi rebus, kentang rebus , sayur cekuk manis atau apa-apa sayur  masak lemak, mee goreng, dan pisang .Dikurniakan 6 orang cahaya mata.

Emak saya anak yang kedua, yang terkenal dengan suara lantang, tahi lalat di hidung dan garang, maklumlah cikgu..hehe... I love you Mom..(ececeh time kat belog lah nak mom bagai)

Mbah saya tidak pandai menulis, dan membaca kerana tidak pernah ke sekolah, dia hanya tahu baca surah-surah ringkas dan nampak kesedihannya kerana dia pernah mengeluh, dirinya tak pandai.

Mbah saya sebelum ini duduk dengan Pak uda saya, dia biasa buat kerja sendiri dari kecil, basuh baju, memasak, dan pada suatu hari dia jatuh dan mengakibatkan dirinya terpaksa di masukkan hospital untuk pembedahan, agak lama ketika proses itu, kami bergilir-gilir teman mbah di hospital,

Kerana kesakitan, mbah tak boleh berjalan, maka dia hanya terlantar di katil, makan , dan buang air di tempat yang sama.

Ketika itu, pertengahan 2009 kalau tak silap, saya masih belajar di UiTM Arau, nasib baik masa tu saya cuti, dan menangguhkan praktikal (sebab malas nak cari tempat:p) Jadi, kira oklah kan sebab dapat gilir-gilir jaga mbah, dengan mak cik-mak cik.

Saya belajar macam mana nak uruskan berak kencing orang dewasa, pakai kan pampers dewasa, (kadang-kadang saya ada juga tolong pesakit katil-katil sebelah, kot-kot ada anak handsome boleh buat mak mentua :P)


ketika itu ujian untuk kita dan mbah, mbah menghadapai kesakitan, harus duduk di hospital, dan kami warisnya kena bertolak ansur, untuk bergilir-gilir jaga mbah.


Kepenatan buat aktiviti harian (untuk mak dan mak cik-mak cik) harus dikorbankan, kebosanan dan tak best duduk hospital jangan cakaplah, bukan hospital Misiku Kuza pun ada astro, doktor handsome.. harap jugaklah kan jumpe...


Saat itu,dilalui hingga lepas operation, bila darah , gula semua okay, physiotherapy sekejap, belajar guna kerusi roda semua settle, baru boleh balik.

Kali ni, mbah duduk rumah keluarga saya, kerana faktor, mak sudah pencen boleh tengokkan mbah( walaupun sibuk dengan aktiviti orang pencen jugak), rumah kami tak da tangga, bilik mbah dekat dengan toilet, jadi agak mudahlah.


Masa ni, kita orang tak harap sangat mbah boleh jalan,  bila dia tak dapat gerak sendiri , yelah, nak alih, dari kerusi roda ke katil, nak mandi , buang air semua kena dibantu, ujian untuk kita sejauh mana kita bersabar dan tahap keimanan kita.

Tapi, mbah kuat semangat, walaupun kadang-kadang dia mengeluh, dia nak berjalan kembali, dia nak uruskan diri dia sendiri, dia belajar berjalan kembali , guna tongkat kaki empat. sikit-sikit.
Akhirnya dia boleh berjalan dengan tongkat satu, dia boleh uruskan diri dia sendiri, buat kerja-kerja ringan, cuma biasalah selsema, batuk, sakit kepala , sakit perut, saki-sakit kaki tu ada jugak dia adukan.



Tapi, inilah masalahnya, bila dia rasa dia boleh buat, sebenarnya dia dah tak larat, hmm, biasalah, orang tua mana nak duduk saja, kalau dia nampak bersepah dia kemas, menyapu, kalau nampak pinggan bertimbun dia basuh, walaupun dia tak larat. haha, tahu jeklah, aku ni kan 'rajin' .


Eh, apa ni tukar pulak saya kepada aku!

orang tua walaupun dah kata banyak kali tak payah buat, dia buat jugak... (jangan cakap orang tua , budak-budak sampai dah besar panjang pun sama, degil)

Ingatan mbah boleh dikatakan baik,tapi semakin merosot , kadang-kadang dia terlupa, kadang-kadang dia cakap jawa (aku pun ya kan jek), kadang-kadang dia sembahyang bukan pada waktunya,

sehinggalah pada tarikh 6 july 2013, Sabtu

aku balik Pontian , tengok mbah tak da, pergi hospital.
Rupanya, ada kejadian yang masih jadi teka-teki hingga sekarang.


Mak cik aku , Mak na (anak yang ke-4) ,pada pandangan aku, paling penyayang dan lemah lembut terhadap mbah ,dan Ain , sepupu aku bawak mbah dari hospital dengan kaki berbalut


Disyaki melecur akibat minyak panas, atau air panas!




 



Gambar pada Hari Kedua Kejadian

Mbah disyaki  cuba memasak jemput-jemput. Cuba hidupkan api, tapi nasib tak baik berlaku kebakaran, dan memadamkan api menggunakan periuk buat simbah air, lalu, minyak panas mengenai kaki dan tangannya.

Tapi, mbah mati-mati menafikan dia masak-masak, dia tak cerita langsung pasal kejadian tu, dan kami mengganggap dia lupa, walaupun aku seboleh-boleh nak tahu jawapan sebenar dengan bertanya soalan-soalan yang dia pun tak senang..huhu..

Ketika kejadian, ayah aku berada di rumah, tapi sedang tidur, Ain yang menemani mbah pada malamnya telah pergi kerja setelah memasak jemput-jemput untuk mbah.

 Emak aku pergi mengaji , dan bila ayah aku bangun dia tengok, air dah macam banjir kat bahagian dapur masak, dan bila bertanya pada mbah aku dia tak beri jawapan.

Pak Long aku (duduk dekat dengan rumah aku) pergi jenguk mbah aku, dia tengok kaki mbah aku macam melepuh , dia tanya mbah aku , kenapa?.mbah cakap dia  tak tahu.

Sehinggalah, Mak Long aku beri idea pada Pak Long, mungkin kejadian yang disyaki itu berlaku, lalu telefonlah Mak Na dan Ain untuk dihantar ke hospital.


semua, yang tanya kat dia, jawapan diberi, tak tahulah apa penyakit ni, dia kata dia memang sakit kaki dah lama.




Sisa kebakaran. mbah yang bersihkan jelaga tuh dengan adanya sisa-sisa surat khabar

 Masa awal-awal kena dia masih boleh jalan guna tongkat, lepas tu lepas seminggu aku balik , tengok mbah dah tak boleh jalan, kena pakai kerusi roda.

Kembali kepada hari-hari ketika 4 tahun lalu,
mbah harus dibantu menguruskan diri, dan mengadu sakit, aku tahu memang sakit.

kejadian ini, seperti mengejutkan kami, kami sebagai waris mungkin sedikit sibuk menjalani hidup masing-masing hingga terlepas pandang,
Ya, walaupun sudah ditutup gas, dipesan supaya jangan ke dapur, jangan memasak, tapi benda nak jadi.

Kami sebenarnya bernasib baik, mbah selamat dalam kejadian tu, bayangkan kudrat yang tak seberapa tu nak padamkan api, nak lap lantai, nak bersihkan sisa jelaga.

Kita tak nak perkara yang tak elok terjadi, kita tak mahu perkara yang bakal kita sesali  terjadi.

Sebenarnya tak susah nak buat orang tua gembira,  bila anak-anak ,cucu-cucunya dan saudara-saudara datang melawat.

Tapi, kami ni serumah , tak heran sangatlah kot..huhu



The Imans; Iman Haidar (yang muke terkezut), Kamilia Iman (senyum cover), Iman Alif (yang kaki terjuntai)




bersama Mbah yut mereka, ya, Iman Alif tu boleh berada dalam posisi itu , sama, selama beberapa jam dengan wujudnya iPad.



Iman Haidar kenan dekat Hyun Bin katanya, sebab tengok Secret Garden masa pregnant. 
Menurut kakak aku lah kan

Nampak ia seperti kemalangan, nampak ia seperti teruk, tapi hikmah nya terlalu dalam, ia menjadi anugerah untuk waris-waris lebih memberi perhatian, dan sekurang-kurangnya berbudi terhadap orang yang pernah berkorban untuk kita.

Kerana, ramai di luar sana, yang tak berpeluang membalas jasa orang tua mereka.

Allah masih sayangkan kami, masih terus memberi peluang untuk kita berbakti pada orang yang tersayang. 






md : Hari ini dah 15 Ramadhan. Bulan cantik. 
md : Harap kita tidak lalai, bukan sahaja terhadap orang tua, tapi generasi lebih muda read: Kanak-kanak mati dalam kereta




Ralat :Sebenarnya, mbah ada 7 orang anak, mak nah anak ke-5.
Pembetulan oleh anak kedua mak na, Ziha.

6 comments:

  1. kaki mbah camne skrg? kesian kat mbah tapi aku lg kesian kat ko...anak mbah ade 7 dan mak aku anak ke 5 la sengal kekeekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh, ye ke?
      hahahaa, selalu silap fakta

      Delete
    2. hahahahaha lawak la ko nih...huhu ko balik x mggu nih

      Delete
    3. TAK TAHU LAGI LAH CAM KENE o.t pulak, cakap lahko dah start cuti

      Delete
  2. panjang umur mbah ko. sedih pulak aku bace. tapi video last tu memang sedih. dah la budak tu comel giler. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah kan.. alhamdulillah pnjn umur, tahu tak pe comel kot, mak die yg x comel..eh.!

      Delete

terima kasih sudi baca :D