Wednesday, August 2, 2017

Antara emak dan kekasih pujaan


As Salam,

Mengenangkan hubungan emak dengan anak, adalah perkara yang sangat ditekankan dalam agama selain hubungan suami isteri. Sebab semua orang mempunyai ibu,  tapi tak semua orang punya suami/isteri.. Ehemm..
Oleh yang demikian,  aku berceritalah pasal mak. 
Ramai orang baik dengan emak, mungkin sikit yang jahat dengan emak.
Aku bukan paling taat, selisih pendapat memang selalu, ada kala kongsi cerita, kadang buat apa yang disuruh tapi makan tahun, bagi duit kalau ada lebih #bukanbagisiapsiapsebagaikomitmenutama.. 😂 bila mintak tolong, ade jek alasan dengan tujuan hanya untuk annoy kan mak jek.
Macam aku dengan mak aku, 
Style aku cakap dengan mak aku mungkin tak sesopan santun korang. Aku belum attend kursus diraja cakap sopan-sopan maklumlah,  kena kursus 2 tahun sebelum nak masuk jadi kerabat.. Luls 

Walaupun biasa orang cakap,  masakan emak adalah yang terbaik. 
#memangmakakumasaksedappun. #bias
Emak-emak kita telah meletakkan standard yang tinggi dalam rasa masakan.
Pergi makan mana-mana,  mesti rasa masakan mak lebih sedap, lebih-lebih lagi kalau masakan tu, signature dish mak korang. Macam mak aku, asam pedas lah apa lagi, well orang Johor kan, tak makan asam pedas seminggu rase kekosongan dalam jiwa. 


Emak aku juga agak selamba,  walau aku adalah anak dia ni dah besar yang sampai sekarang,  dia bebel dan selalu kena marah.
Selamba sound aku di khalayak..  Perghhhhhh.. 
Rasa nak pakai visor tinted 5%.


Lepas gambaq ni, dia blah, malas nak layan aku bergambar.

  

Walaupun begitu, kadang - kadang mak aku layan jek perangai sengal aku.

Contohnya,  bila aku mintak dia buh nombor plate kereta dia sempena birthday aku.
Mak aku buh.. :D
Kot kot lah kan mak aku ingat birthday aku.. Mak aku jarang ingat birthday aku.. Lol #takkisahpun #sebabakuselalupunlupabirthdaydia

Guess what?



Macam tahun sebelum ni jugekk.

Fyi, birthday aku 6 Mei

Bila aku cakap aku nak pi satu cafe ni kat Damansara , dia buka pukul 3, gigih tunggu sebab urusan habis pukul 12pm.  Kalau tak boleh balik Johor terus.

Stalkers kafe by Fattah Amin, 
Mak aku pun layan kan aku..
Walaupun,  dia komplen lah cam biasa.
Ingat apa lah istimewa sangat.




Waffle,  eskrem, pisang. Menu paling lambat dapat.
 Aku tanya mana strawberry kat adik tu..
 Die cakap strawberry habis lah kak.
Macam tak biasa pulak kan kau, kalau gambar dalam buku menu sama dengan apa yang kau dapat, adalah satu rahmat okay.







Sian Fattah, cinta kita tak direstui,
Biarlah aku membawa diri.
Sepanjang perjalanan mak aku dok gelakkat aku pasal pergi kafe Fattah.
Ingat apalah yang istimewa sangat..

Nasi dengan daging kambing, air jus jambu, air kosong, dengan waffle tu dalam 40 ringgit lebih , campak resit mana tah  .
Tak boleh lah kau nak compare makanan kat kafe hiptser dengan kafe hostel korang. Luls.
Ada baca kat ruangan komentar instagram dia,

"Mesti tenang jiwa kau kan Fattah,  Alif Aziz buat hal, kalau tak orang asyik kutuk kau jek"..
#mudahterhibur #lebihkurangjek #yangpentingcapaimaksud #janganlahkitamengutukorang :P



Mak, mak! Cepat ambik gambar. Nampak, macam mak aku excited kan? walhal die  cam ek elehh




Surah Al-Isra’ ayat 24,
“Dan berbaktilah kepada keduanya dengan perasaan kasih sayang (yang mendalam) dan ucapkanlah, ‘Wahai Tuhanku (ALLAH) ! Kasihanilah keduanya (ibubapaku) sebagaimana mereka telah mendidikku sewaktu kecil.”.  sumber



Sekian, 

#malasnakbuatpenutup
#tajukmacambiasaoverrated


md: mak yang bayar kat kafe tu, aku benonye nak bayar, tapi dia tak terima kad  #niatada

No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi baca :D