Friday, April 26, 2019

Kebal Puji, Kalis Keji

As salam,

Babak 1:  31? Tak percayalah


Manusia 1: Semoga mendapat jodoh yang baik, cepat kahwin.

Manusia 2: Carikan dia boyfriend dulu.

Manusia 1: Ni, tak de boyfriend?  muka macam ni tak de boyfriend ?"

Manusia 2: Tak pe muda lagi.

Manusia bernama Munirah: Alah, kita dah umur 31 malas dah nak fikir, dah tak de feeling 

Manusia 1: Ye ye je kau umur 31, mana IC? Walaupun muka dia ni naif, jangan percaya.

Manusia bernama Munirah tunjukkan kad. 

Manusia 1 dan 2 : Aah lah 31. *Diam


Babak 2: 31? Muka Tua 

Manusia 3: Nak tak kita kenalkan dengan adik kita?

Manusia 4: Eh, buat apa, nak kenalkan dengan adik. Nanti adik dia reject, kang tengok muka tua, malu je".

Manusia 3: Tak pe muka tak cantik. Tapi, hati baik.

Manusia bernama Munirah ; sengeh macam kerang busuk :D

Perangai dan mulut jahat vs perbezaan bangsa, dan asal keturunan

Setiap kali, aku jumpa dengan manusia yang perangai dia tak best,
lebih-lebih lagai kalau manusianya berasal dari negeri lain atau bangsa lain, 
Aku selalu ada terlintas di hati mengklasifasikan mereka semuanya sama.

Setiap kali seorang manusia yang bangsa lain atau negeri lain yang aku jumpa tak best tu, 
aku akan ingat dan pujuk diri aku, aku pernah jumpa mausia dari bangsa dan negeri mereka , 
yang mashaAllah baiknya dan aku pernah jumpa dari bangsa dan negeri aku yang lagi tak best perangainya.
(Paham tak susunan ayat aku ni?Kang kalau aku cakap lagi berterabur)




Buruk Puji dan Baik Keji


Setiap kali aku suka bila ada orang kata aku nampak muda, (dan cantik :P )
Atau sesekali orang yang baru kenal aku beberapa jam, kata aku baik

Sungguh pujian itu membuat aku gembira, kecuali puji tang baik tu..haha


Doa apabila dipuji;
اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ، واغْفِر لِي مَا لَا يَعْلَمُونَ واجْعَلْنِي خَيْراً مِمَّايَظُنُّونَ
Ya Allah, jangan Engkau menghukumku disebabkan pujian yang dia ucapkan, ampunilah aku, atas kekurangan yang tidak mereka ketahui. Dan jadikan aku lebih baik dari pada penilaian yang mereka berikan untukku.”
Doa ini diriwayatkan Bukhari dalam Adabul Mufrad (no. 761) dan sanadnya dishahihkan al-Albani. Juga al-Baihaqi dalam Syua’abul Iman (4/228).




Siapa yang lebih mengenali diri?
Kalau tidak tuan empunya diri dan tuhan.

Siapa yang tahu niat dalam hati,
Kalau bukan tuan punya hati dan Penciptanya.
Dia yang menutup keaiban  kita pada ketika itu.

Kita pujuk hati kita agar tidak merasa  sombong dengan pujian sebab tu baik juga ada orang mulut lahar sembur kau, baru kaki kau jejak ke tanah, kalau tak jalan atas angin memanjang, hidung kemain tinggi,





Manusia dianugerahkan sifat semula jadi untuk suka berbuat baik dan setiap manusia ada sisi baiknya,
Tapi, biasalah nafsu dan syaitan dah train kita untuk jadi jahat sejak azali lagi.
Ha, mulalah tu nak salahkan syaitan pulak.


"Wow, sedap air kau buat, manis macam tukang buat"

(Agicu bak kate kak lina pom pom.)
Apa perasaan orang yang dipuji tu?
Walaupun stuck dekat jam otw pergi kerja, dia masih boleh tersenyum sepanjang hari.
Disclaimer : Pujian Ikhlas ya, bukan membodek.

Ataupun,

"Eh, kau pakai baju ni nampak macam mak cik lah"

Ape perasaan mak cik mak cik di dunia ni...
Ayat ni menggambarkan mak cik tak kerlass, walaupun, sebenarnya mak cik lebih vogue dari budak-budak baru nak up #sayapundahlamajadimakcik.

Okay. Ini bukan pasal mak cik.

Ada ketika aku memang jujur. Cantik aku akan cakap cantik, buruk aku cakap buruk.

Betapa tajam nya lidah hingga dia boleh memberi emosi kepada seorang manusia.

Aku tak tahu berapa banyak hati yang terluka sebab mulut aku.

Aku lupa betapa perkataan negatif memberi kesan kepada aku hingga aku sanggup melakukan perkara itu pada orang lain.

Aku seorang yang pelupa. Tapi, aku masih ingat perkara yang negatif orang pernah cakap kat aku.

Sampai sekarang ia memberi kesan kepada tahap keyakinan aku.

Aku tahu orang yang hebat dan korang akan, ambil perkara perkara yang baik, dan  tak peduli serta menjadikan perkara negatif sebagai pemangkin semangat.

Tapi, tidak untuk aku. 

Jadi, cakaplah perkara yang baik (bukan semata-mata pujian) pada sesiapa sahaja.

Tanpa anda sedar, mungkin ia adalah antara penyebab kejayaan seseorang.

Lebih baikkan daripada menjadi salah satu sebab kemurungan seseorang?





Bila ditanya kepada anak-anak muridnya , Apakah  yang paling tajam?
Imam Al-Ghazali mengatakan bahwa yang paling tajam itu adalah lidah. Karena dengan lidah, manusia kerapkali menyakiti perasaan orang lain bahkan kerabat dekat sekalipun.  Sebagaimana pepatah mengatakan, "Kalau pedang melukai tubuh ada harapan akan sembuh, tapi kalau lidah melukai hati kemana obat hendak di cari?".

Kepada anda yang menerima pujian.pulak Harap tidak sombong dan menerima pujian itu melebih-lebih.


Kepada yang memberi kritikan, pastikan jangan sampai menghina. (fizikal is so no no)
Bagai menghela (menarikrambut dalam tepungrambut jangan putus, tepung jangan berserak. 
Bak kata budak-budak kalau gaduh , 
"Mulut kau tu jaga, jangan kerana mulut badan binasa, masuk neraka"

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah SAW bersabda: 
“Amal yang paling banyak memasukkan manusia ke surga ialah taqwa kepada Allah dan akhlak yang baik.” Baginda ditanya lagi, Apa penyebab banyaknya manusia masuk neraka?” Rasulullah SAW menjawab, “Mulut dan kemaluan.” (Riwayat at-Tirmidzi). 

Bersederhanalah.
Jangan simpan pujian di hati, jangan ambil hati pada kejian.

Amalkan Kebal Puji, Kalis keji,
Atau peribahasa melayu, Tak hidup dek puji, tak mati dek keji.


Ha kau, peribahasa keluar semua, amacam karangan aku. Boleh dapat A tak?


md; Peringatan kepada diri sendiri.

No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi baca :D