Thursday, December 19, 2019

Kisah aku dan MC



As Salam,



Dalam empat mc aku tahun ni, 3 dari nya adalah disebabkan period pain. Aku punya period pain sebenarnya tak teruk sangat,  aku rehat, baring dan tak paksa buat kerja, okaylah lepas tu, aku hadap tiap-tiap bulan dan aku biasa macam tu. Ia adalah semula jadi untuk badan aku, jadi pada aku biarlah dia pergi secara semula jadi juga.

Aku prefer cara macam tu instead aku ambil pil untuk kurang sakit.
Of course, kalau sakit yang aneh-aneh datang, dan tak baik secara kebiasaanya, aku akan amik ubat doktor.


Well, aku rasa aku tak pernah ambil pain killer untuk period pain. Sebab? Aku ulangi, dah biasa setiap bulan, hari pertama  period aku akan kena senggugut, aku rest dan tidur dia okay sendiri, dia akan serang bila aku berdiri dan buat kerja #callmemengadangada #sowhat


Aku tak kan jumpa doktor kalau 'The Day' tu off day aku, jadi bila hari yand datang period itu jatuh pada hari aku sepatutnya bekerja, terpaksalah aku ambi mc.

Aku akui aku suka jumpa doktor. Biasanya doktor baik-baik dan memberi pengalaman menyenangkan untuk aku.

Aku pernah jumpa doktor lelaki kerajaan, baik je bagi aku mc sebab aku cakap period pain. Walaupun nurse perempuan kat depan dia perli "dah  period mesti datang setiap bulan , nanti jangan ada penyakit mc pulak setiap bulan".

Wehhh....

Aku pernah jumpa doktor perempuan klinik swasta

"Doktor, saya pening kepala stress".

"Kenapa? Kena tinggal boyfriend ke?"
"Muka macam ni, satu pergi ramai yang datang".
Pandai doktor amik hati aku.
" Bukan pasal tu doktor. Ini pasal kerja, stress"
"Biasalah, bila management baru amik alih, dia tahu company tu dah established, dia tak appreciate workers. Berbeza dengan management lama, dia bangun bersama-sama pekerja-perkerja . Jadi, dia lebih appreciate pekerja".

Wow, doktor ni macam tahu-tahu je masalah aku masa tu.

"Tak pe saya bagi awak ubat ni, awak jangan stress-stress okay".

Selama aku jumpa doktor dalam hidup aku ni. Aku tak pernah benci dekat doktor, aku sentiasa gembira lepas jumpa doktor atau pun tak de perasaan. Aku punya rasa hormat dan kagum dengan doktor , bagaimana diaorang boleh tackle emosi pesakit. Lupa sekejap pada kesakitan yang dihadapi.
Itu yang bila orang kata, bila sakit jumpa doktor.





Tapi, kali ni, memang pengalaman berbeza.

Aku jumpa doktor, aku jujur cakap aku ada period pain dan aku nak mc.

Doktor ni dengan muka sinis dengar.

Dia ceramah aku adalah lebih 20 minit, sedang kan orang lain tak sampai 5 minit dah keluar.

Dia cakap dia tak boleh bagi aku mc sebab, dia cakap aku masih boleh senyum.
Orang sakit tak kan boleh senyum.

Well, satu-satu ya hari yang aku menyesal senyum dengan orang yang baru aku kenal.

"Kalau saya jadi HR, awak akan di terminate, kalau awak kerap amik mc. Kita ada rekod awak ada amik MC bulan Ogos"

"Saya tak amik mc setiap bulan. Sepanjang 12 bulan, 3 kali saya amik mc (ini kali ke-4)".

(Majikan aku bagi 14 hari maximum mc every year, so?)


"Kalau saya cek tekanan darah awak pun memang tak kan ada masalah".

Ha, cek lah. Tak cek pun.

"Awak punya period normal?"
"Normal setiap bulan".

"Awak pernah amik pain killer tak?"

"Tak pernah".

"Ha, see you not even trying pun nak reduce kan sakit you."

 "It is a biological things, my style saya akan rehat, baring dan tidur minum air panas, dia akan okay".

"It's not about your style, tak de menyebabkan kidney rosak pun kalau you amik pain killer sebulan sekali. Kita bukan bagi dose yang tinggi pun."

"I boleh je bagi you mc, I senang kerja, ramai pesakit tunggu kat luar. Tapi, ini semua pasal rezeki, saya BEKERJA untuk dapat rezeki yang HALAL, saya nak bagi makan anak-anak saya. Mungkin saya terlepas dekat dunia, nanti di akhirat saya dipersoalkan.  Saya tak boleh nak cakap saya rasa apa yang awak rasa(ha, tahu pun), tapi saya sudah kerja 9 tahun, saya boleh tahu kalau orang tu layak diberi mc atau tidak. Lainlah kalau awak dah makan pain killer dan awak masih sakit.
Awak menangis ke letih berguling ke. Ni masih boleh senyum dengan saya."

"Kerja saya memerlukan saya BEKERJA dalam team, saya perlu tolak trolley etc dan bergerak pantas, ini akan mengurangkan produktiviti."

"Kalau mc, pun akan kurang kan produktiviti."

" Saya kerja dalam team, tak adil untuk orang lain. Doktor pernah tak datang kerja kalau sakit, dan doktor tak dapat buat kerja dan keputusan dengan baik. Doktor ada point dan prinsip, terpulang pada doktor untuk judge saya."

"Saya bukan nak judge awak, saya nak educate awak, kalau awak sakit, awak try amik pain killer"
 Dan dia ulang lagi pasal point pain killer dan rezeki. 

"Kenapa awak nak biarkan diri awak dalam kesakitan, sedangkan awak boleh makan ubat? Kenapa, awak takut makan ubat, awak anti ubat?"

"Saya bukan anti ubat dan saya bukan anti vaksin."

"Kalau anti vaksin melibatkan orang ramai, makan ubat ini untuk diri awak sendiri.
Awak boleh nak kutuk saya ke lepas ni. Awak tanya lah, saya memang senang nak bagi mc kalau orang tu BETUL-BETUL sakit. Awak boleh pergi klinik lain, dan mintak mc, tapi bagaimana dengan rezeki dan gaji yang awak dapat nanti."


Wow, vavava.... Tepuk tangan #sekarangpasalrezekiakupulak  #akuego?

Nurse dah mula jengah-jengah kat bilik doktor.


"Doctor, I know my own body. All I need is rest. Dia akan berakhir dalam 6 jam (selalunya semalaman). It's going to be okay. Not a pain killer"

"Saya boleh tulis bukti awak datang klinik, times slip (kalau tak silap aku dengar)"

"It's okay doctor"

"Awak datang klinik untuk medical professionals advice, dan saya beri awak advices."


Aku kerja kalau ikut jadual ialah 15 hari sebulan (melainkan kalau aku ada OT) , dan ada masa ya first day period aku ialah waktu aku off day, dan nasib aku sejak 4-5 bulan ni, first day period aku ialah hari aku bekerja. Aku tak kan amik mc setiap bulan. Sepanjang aku kene period sejak aku kena akhir tahun darah 5. Tak de lah aku nak amik mc setiap bulan. Seingat aku tak de banyak pun, 2-3 days per year. Kadang-kadang tak de amik pun dalam setahun tu.

Tahun ni paling banyak , 4 kali aku pergi klinik, satu daripadanya sebab aku pening, tak sedap badan dan tekanan darah aku rendah. Tambahan pula, disebabkan kerja aku yang memerlukan pergerakan fizikal, aku tak selesa untuk datang kerja. Pernah sekali aku datang kerja waktu first day period, aku rasa loya, tak selesa  untuk buat kerja dek period pain.

Aku  kerja 12 jam, shift malam. Aku nak gigih pulak naik turun bas malam-malam dalam keadaan tak selesa, kalau ada bas kalau tak de bas? Kerja berat mostly 6 jam pertama. Aku datang, head count bertambah, kena tambah bilangan barang kena buat, tapi semuanya diselesaikan oleh orang lain, tak adillah untuk team member lain untuk buatkan kerja kita. Dia juga memberi vibes yang tak best. Baik tak payah datang. Aku bekerja bukan kerja perseorangan duduk depan computer, aku kerja operator dalam kumpulan dan perlu pergerakan yang banyak.


Aku cuba untuk tak menjawab, walaupun aku dah nak meletop, aku nak dia habis cepat, aku dah malas nak gaduh dengan dia. Kalau tak nak bagi mc sudah. Aku tak sangka pertemuan dengan doktor kali ni bertukar jadi tegang macam ni.

Ada  doktor kat laman sosial kata, segala sakit dunia ni, bertukar jadi sakit hati kalau tak dapat mc.

Aku rasa sakit hati. Bukan sebab aku tak dapat mc, tapi it was such a tense moment for me. Aku bengang diceramah macam aku ni mengada-ada dan sebab tak amik pain killer untuk period pain. Dia dah menjalankan tugas dia (by looking physically and give advices), dia boleh nak suruh apa yang dia nak, tapi akhirnya  itu tetap badan aku.


Air mata aku dah start bergenang.

"Sorry dik, saya memang tak boleh bagi you mc. I bagi you pain killer."

"It's okay doctor you also doesn't need to give me a pain killer."

"Kenapa awak nangis?"

 Geleng kepala . Lagi laju air mata aku keluar.

"Saya okay doktor."


"Saya bagi awak mc, kalau awak nak."


"Tak perlu doktor, dan tak payah bagi saya pain killer."

"No, no. Awak pun tak boleh nak bekerja kalau keadaan awak macam ni,  you're not emotionally stable"

"Awak pergi kerja naik apa?"

"Saya pergi naik bas."

"Nasib baik awak naik bas, kalau awak naik motor lagilah saya tak bagi."


"I bagi you mc, tapi apa yang awak buat ni salah."

"It's okay doctor, if you don't want give me mc (or against the ethic or your principle) . I can just tell my supervisor #dramalahsikit

"Bukan pasal mc, mindset pasal makan ubat. Itu salah."

Dia tulis mc, aku bangun.

"Thank you, doctor."

Benarlah bagai dikata, senjata seorang perempuan ialah air mata.

Tak sangka senyuman aku pada doktor tu,  pada mulanya bertukar jadi air mata akhirnya.
Oh, doktor nak macam ni kan? Nak buat muka sepe-et bila jumpa dia.
Tambahan ya, emosi perempuan period tak stabil.

Klinik yang sama juga dulu, doktor yang lain  bagi aku mc , tapi nurse paksa suruh aku amik ubat, aku pergi kat kereta aku nangis.

Judge me, I just don't care.

Drama air mata di klinik swasta.





Trivia:

Taiwan negara yang sangat bermurah hati memberikan 3 hari cuti kepada pekerja wanita yang mengalami menstrual cramps (dysmenorrhea).

Negara Asia lain yang mengadakan polisi menstrual leave ialah Korea Selatan, Jepun, dan Indonesia.

Syarikat Nike, mengadakan polisi menstrual leave bagi perkerja wanitanya.

Sumber :  Wikipedia




5 comments:

  1. Bila jadi mcm ni jadi malas nak jumpa doktor. Perangai mereka buat terbantut nak jumpa. Kita sakit tapi bagi mereka normal.

    ReplyDelete
  2. hak pesakit utk dapatkan rawatan…hak doktor utk keluarkan mc atas penilaiannya

    ReplyDelete
  3. Sebijik mcm sy haritu, terkena doc yg mcm ni, x bg mc sebab tekanan darah normal, x mcm org sakit pun. Habis nk sy dtg terherot herot bru nk bg mc ke ? Last2 mak sy masuk dlm bilik doc tu, gna kuasa veto mak2 dpt jugak mc hahaha.. tp tula masa tu baru start kerja, mna dpt bole claim mc lagi kahkahkah.. cuma tabik dgn my mom sbb snggup fight for my mc.. love u mom

    ReplyDelete
    Replies
    1. Me also period pain at that time.. x pernah mkn painkiller, but after that makan tp sama jgk sakit tak hilang pon

      Delete
    2. Kadang2 hidup ni memang kena asa logic dan budi bicara, susah juga kalau manusia jenis ikut buku, tekanan darah normal maksudnya orang tu terus tak sakit. Hakikatnya, doktor tu manusia , ada kelemahan, Sabar je lah dik, ada juga experience, mesti terharu kan mak back up

      Delete

terima kasih sudi baca :D