Tuesday, March 17, 2020

Cari Hikmah Covid-19 & Cuti di Cameron Higlands

As Salam


Aku tanya apa khabar? duhh, Mac 2020 dah wei, rangkuman 2019 pun dok kat draft lagi ha.
Tapi baru je jejak Mac, banyak dah yang terjadi di arena netizenization (Kak Lina pom pom kampung people here... Haha)

Well, selain arena politik malaysia yang mungkin pencatit sejarah agak pening kepala  nak bukukan dan masukkan dalam silibus buku sejarah SPM generasi akan datang, wabak  penyakit Covid-19, dari tahun 19 masuk bulan 3 tahun 2020, yang tak de tanda akan menurun dan Malaysia telah isytihar lockdown.

Bagaimana wabak penyakit ini meruntuhkan segala perancangan kita, manusia yang lemah. Ha, dah mula lahtu nak tuju lagu Rohana Jalil,

~~Aku insan yang lemah, hanya mampu berserah


Tahun lepas, bila ada orang sekeling yang ditimpa masalah, aku ada fikir,

Adakah aku ni tak de masalah?
Bila dengar orang lain ada masalah yang pelbagai, aku fikir sejenak.
Adakah masalah orang lain itu sebenarnya adalah masalah aku?
Sekarang kau faham tak aku tulis apa ni?

Adakah dengan tak de masalah (aku rasa ketika itu), adakah ini tanda Allah sayang, atau hukuman,  atau dugaan (dugaan dengan hidup tanpa dugaan).


Dan tahun ni datang masalah kat aku...

Aku tanya pulak, apakah dosa aku? Dan, dan dan.....

Segala target utama tahun ni untuk aku capai telah hancur seawal 2 bulan tahun ni bermula.

Dengan semua yang datang dalam hidup ini, Kadang-Kadang bagus jugak kita lari sebentar demi menjaga kewarasan fikiran, nak pakai lama insyaAllah.

Lari kat Cameron Highlands je lah tapi.
Bulan Februari lepass lah tapi.
Sebelum lockdown lah tapi.


Well, at least I can tick one of my bucket list for long time, I even doesn't put it in my target this year. Well it just come at the right time. Sometimes, something come at the random time that we didn't expected.

Well, at first I want this post to be like a  travel post about Cameron Highlands but we plan, however, Allah is the best planner.
Just share lot pictures of me with the tea plants background and ONE picture with friends that make the trip much more fun. Well, that's how I appreciate people... Lol.



Terima kasih kawan-kawan yang baik tolong bahagiakan kita di sana. 
Diaorang ni active tau, setiap minggu ada aktiviti luar nak dibuatnya, tapi dengan wabak penyakit ni, semua terpaksa dibatalkan. 
Semua berkorban, tanpa pentingkan diri sendiri.




Kasi berbaloi lah sikit nak masuk ladang teh bayar RM3.
#senangbuatduitek


Maaflah, first time wei, jejak ladang teh Cameron Highlands.



Feeling suwekkk.


Alhamdulillah. 
Dari dulu teringin bayangkan minum teh, makan scones berlatar belakangkan ladang teh, cuma sayang tak de gambar je. Kalau takkk...


Tapi wak, kita tetap bersyukur.



Masalahnya aku ni nak gi kerja macam mana, dahlah dilema duit, nak gajiiiii 


Allah SWT berfirman dalam Surah al-Baqarah, ayat 155 yang bermaksud: 
“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan daripada harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.”


Terima kasih Allah, kerana memujuk hati-hati kami dengan ayat suci Mu,
sesungguhnya janji Mu adalah benar.





Hadis Rasulullah SAW diriwayatkan Abu Hurairah bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda: “Bersegeralah kamu semua untuk beramal (kerana akan datang) ujian-ujian ibarat keadaan-keadaan malam yang gelap. (Disebabkan ujian tersebut, adakalanya) seseorang itu beriman pada waktu pagi tetapi menjadi kafir pada waktu petang, dan beriman pada waktu petang tetapi menjadi kafir pada waktu pagi esoknya. (Lalu) Dia menjual agamanya dengan sesuatu daripada (kepentingan) dunia ini.” (Riwayat Muslim)




Ya Allah, bantulah kami menghadapi ujian ini Ya Allah.
Masukkanlah kami dalam golongan yang beriman.
Amin Amin Ya rabbalalamin


No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi baca :D