Friday, July 16, 2021

Disuntik Vaksin , Sakitnya tuh disini



As Salam,

Akhirnya, aku telah disuntik vaksin Corminatary pada 13 Julai 2021. 

Aku yang pada mulanya malas nak kiasu pasal ambil vaksin fasal, kau tahulah permainan donia di sosial media. Pada aku, kepentingan vaksin ketika itu ialah jika ada faedah dari segi boleh travel rentas negeri/negara atau secara spesifiknya Johor-Singapura.

Kalau gelabah vaksin , tapi kes tak turun secara efekif, tak dapat benefit travel. Baik tak payah. 

Tengok statistik dulu, tengok member-member yang dah vaksin, okay ke tak okay. Baru aku register.

Haha.

Tapi, masa aku balik bercuti balik Pontian under PCA bulan Mei hari tu, 

Aku bukan antivaksin, tapi dalam situasi covid ni, aku bengang jugaklah dengan semua benda. Tak perlu  marah orang yang ragu-ragu nak vaksin untuk Covid ni, benda baru kan, orang berat nak terima, kita boleh beri kesedaran, dan promosi kebaikan.

Selagi tak de efek negatif, kita usaha dan tawakkal je lah dakk.

Apalagi daya yang kita boleh usahakan untuk berperang dengan Covid ni?

Bos aku mesej dan tanya tarikh vaksin, kawan sekerja aku yang takut vaksin pun dok gesa aku register. Masa tulah kau nak gelabah. Sebab takut tak boleh kerja kalau tak vaksin (nampak ? Kalau tak kena  ugut tak jalan) 

Register mudah je; kita boleh pilih slot yang available dan yang kita nak kat website macam tempah tiket kapal terbang (bagilah feeling book tiket flight walaupun 🤪)

Kita boleh pilih vaksin yang kita mahu samaada Moderna, Sinovac atau Pfizer berdasarkan tempat pusat suntikan vaksin.

Kebetulan pusat suntikan yang dekat dengan rumah aku bagi vaksin Pfizer, so, teruskan jelah.

Sebelum sampai tarikh appointment  tu, diaorang kasi mesej lagi, galakkan cepatkan tarikh since ada peruntukan dan diaorang nak cepat capai target.


Bila hari yang ditunggu telah tiba, hujan turun lebat.



Gigih rasanya jalan setengah jam, mandi sekali. Risau lah nanti tak boleh control ayu, kalau jumpa doktor handsome. Kalau ya kalau😜



Dengan kasut basah lencun, kembang kaki aku dalam tu.


Ni amoi ni punya pasal lah aku jalan kaki.



“Apesal lah ngoi sangat aku tak pi naik bas tadi?”


Isi perut luhhhh kasi power sebelumu kena cucuk.


Aku pakai baju lengan pendek loose dekat dalam jaket. 

Aku macam tertanya-tanya, ada petugas tahan aku dan tanya umur aku, nande?

Takkan lah nampak aku macam budak sekolah kot. #kahkah #perasanbagikatko

Sekali 33 tahun daaa.


Alhamdulillah, tempat suntik dalam cubicle persendirian. Yang suntik aku perempuan Islam bertudung. Tak tahu kalau kebetulan atau memang dia aturkan perempuan muslim yang suntik perempuan muslim.


Sebelum balik kena relaks dulu, tengok okay ke dak, pastu kita pun balik.

Semua proses berjalan dengan lancar, petugas banyak membantu. Cuma ada satu kaunter tu dia tak letak nombor emergency, jadi aku kena patah balik mintak dia buat balik. Tapi, itu pun kicik punya hal, sebab settle cepat je.


Bila aku tengok gambar kawan aku ni, padan lah petugas tu tanya umur aku, beg tak nak gedabak lagi ko kan macam bawak buku teks semua subjek dalam tuh.



Dapatlah facemask 50 keping, hand sanitizer setengah liter buat habuan rela dicucuk.



Sini tak de photobooth, tapi kenalah jugak gambar 
‘SAYA SUDAH DIVAKSIN’.


Dengan ini, diucapkan setinggi-tingi tahniah kepada Munirah atas kesanggupan beliau untuk divaksin.
Oleh itu, nah saya beli mushroom soup untuk awak.
#kesiansingle🥲😂


Setakat ni, hari pertama je aku sakit kat bahagian kena suntik dan sengal tangan kiri. Kita tunggu second dose apecer, sebab kawan-kawan aku yang dah complete 2nd dose kebanyakkannya sampai demam ambil MC.

No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi baca :D