Saturday, January 20, 2024

Sembang Rambang

As Salam,


Sepanjang aku ulang alik pergi kerja dengan bas awam selama 2 tahun, jarang sekali aku berborak dengan orang yang duduk di sebelah aku.

Kebiasaannya aku tak berminat untuk berbual. 

Malas.

Lebih suka menghadap pemandangan luar atau scroll phone.

Tabiat yang agak anti sosial, tapi begitu juga dengan orang lain yang asing dalam bas.

Seingat aku ada lah 3 kali aku pernah berborak dengan orang yang duduk sebelah aku.

Semua menghadap telefon.

Pertama kali, 

dengan kakak berbangsa India, perbualan yang aku boleh masuk. Masing-masing beri respon yang baik.

Kedua, 

Dengan perempuan lebih muda daripada aku , rakyat Malaysia yang bekerja dan menetap di Singapura. Sekadar bertanya, adakah ini barisan yang betul semasa naik bas.

Ketiga,

hari ini. Dia masih di depan aku.

Seorang lelaki Melayu Singapura.

“Awak kerja di Singapore, kat mana?”

“Seagate”

“Husband pun kerja di Singapura?” 

Ah, ni yang aku malas nak berbual ni.

“Tak”

“Oh, husband kerja di Malaysia?”

“Tak..belum kahwin”

“Oh belum, rupa macam dah ada anak satu”

Kau fikir apa perasaan aku masa tu. Di tampar oleh realiti.

“Umur berapa? 30s , 37?”

Aku angguk.

Seterusnya, dia bercerita tentang wife dia dah meninggal 8 bulan.

Dan bergurau. kalau dia pergi Pontian , boleh jumpa.

Bergurau pasal share nombor telefon.

Kenapa belum kahwin?

Bla bla.. 

Langsung aku tak minat dengan perbualan tu. 

Tapi , aku hanya sengih di sebalik mask yang aku pakai.

Common sense lah bro, kalau orang tu belum kahwin, kau lagi cakap rupa macam dah anak. 

Lagi dengan orang yang first time jumpa. 

Tak bengang ke kau. Walaupun, benda tu betul.

Weh, aku hati tisu tau. Hahaha. Lagi umur menuju ambang 40an ni.

Lepas tu kasi ayat-ayat flirt. 

Ingat aku tak kahwin, desperate ke nak kahwin. 


Sehingga bas turun di imigresen Singapura, 

aku cuba melambatkan langkah aku.

Dia boleh tunggu, untuk aku jalan beriringan sehingga ke tempat scan passport.

Aku pilih line yang jauh darinya.

Dan ketika naik bas semula, aku duduk di kerusi terakhir yang masih available .

Dia berdiri berdekatan.

Aku ambil phone dan terus menaip di sini.

Alhamdulillah, bye manusia rambang.

Okay , dah nak sampai bus stop aku.

Sekian, luahan perasaan.


No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi baca :D