INSTAGRAM

Sunday, May 23, 2010

oh, lelaki! ...muda?!


as salam

sejak sudah dikatakan dewasa...walaupun x bekerja lagi


sering diasak soalan berkaitan jodoh..... (ok, asak itu tipu)

sehingga emak menyuruh membaca buku-buku agama tentang rumah tangga agar diketahui hukum-hukum dan hak seorang isteri ( walaupun die cakap bukan nak suruh kahwin sekarang...eh, apakah?)

untuk itu....bagaimana kalau suami jauh lagi muda dari diri kita

owh, saya masih rasa asing........
walau pun perkara ini memang tidak asing lagi terjadi...
  1. rita rudaini dan aidil zafuan ( beza 11 tahun)
  2. joe radzwill dan aida rahim ( beza 13 tahun, aida dah mohon fasakh)
  3. linda jasmine dan Que haidar (beza 7 tahun)
  4. ashton kutcher dan Demi moore (beza 16 tahun) *angka mungkin tak tepat
oklah, itu antara cerita org ternama....
tapi bukan sesenang jek sang lelaki nak pilih isteri yang lebih tua.....
si isteri yg berusia mestilah cantikkan...


Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari ,"Seorang wanita itu dinikahi kerana empat perkara: Kecantikkannya, keturunannya, hartanya dan agamanya. Maka dapatkanlah wanita yang mempunyai agama, berdebulah tanganmu." link

hal tu memg tak dapat disangkal lahkan semua org mesti nak yg terbaik untuk jadi pasangan memasing
tapi dari segi realitinya.... adakah ia atas dasar cinta dan keikhlasan...
mungkin wanita-wanita berusia juga suka lelaki yang muda
(wanita2 ini diistilahkan sebagai cougars) link


cougars=
=older women dating younger men
= puma concolor also known as puma, panther, catmount, mountain cat or mountain lion (wiki)

aummmm (versi manje)

orang ckp lelaki muda ni.........

  • kebanyakkan nye tak matang
  • banyak bergantung kepada isteri (dari segi keputusan dan kewangan)....yelah isteri dah berharta lebih
  • manja lebih.. (auww....)
tapi itu terpulang...kepada siapa sang lelaki itu...kadang-kadang lelaki yang bagi kita rasa sudah sempurna siftanya pun bila sudah berkahwin ...tak lame lepas tu cerai... (owh sgt takut dengan perkataan itu) ...umur tidak menentukan kematangan..
  • kaki pukul
  • tak bayar nafkah
  • main kayu tiga
  • panas baran
sebab tu mak suruh baca buku agama....

owh, macam fobia plak aku (jauhkan berfikiran negatif).. .....jangan fobia ok....

kerana tak kiralah jodoh yang bagaimana,;statistik atau kajian melibatkan penceraian bagi pasangan lelaki jauh lebih muda tidak saya jumpai lagi......hehhee..

taklah teruk sangatkan kalau laki 20 tahun berpasangan dengan wanita berusia 22 tahun
(wanita berusia?)
mawi ngn ekin pun beza 2 tahun aper...

md:::: tertanye2 ..lagi bagus jadi andartu ke...dari berkahwin tapi tanggung derite..(teringin lak nak tengok andartu terlampau)

5 comments:

  1. hihi...dah masuk tazkirah mencari jodoh.huhu.ak setuju dgn age is just a number...haha.anyway best of luck!

    ReplyDelete
  2. ain, cari jodoh ala2 kumpulan wali lak hehehe.... hhehe, pernah jumper laki mude layak dijadikan suami ker..huhu

    ReplyDelete
  3. wah2.. nasihat panjang lebar dari munirah daud.. nasihat bernas.. hopefully munirah daud cepat bertemu jodoh.. ( ak nk btau, kat sini pn bloehla ek.. ko kna tgk henge samapi habis.. so sweet!!! klo nk ak supply btau awl ye)..

    ReplyDelete
  4. nisah::: aku bukan bg nasihat lah...aku mintak nasihat ..huhuhu....seyes best?...owh , aku try cari ....pepehal aku contact ko..

    surya::: don`t worry EF ko baik punyer....huhu

    ReplyDelete

terima kasih sudi baca :D