INSTAGRAM

Tuesday, July 31, 2012

Yang tak best bulan Puasa kali ni

As salam,

hye, u olls, puasa ?

Harap semua puasa lahkan, kalau yang bendera Jepun tu nak buat camna ,
Terimalah seadanya, nanti kita ganti e...

Bulan Puasa sememangnya bulan yang penuh keindahan,
Jangan pandang pada keringnya tekak,
busuknya nafas, (pepandailah flos, gosok gigi , kumur dengan Listerine ke , colgate plax ke hape)
Letihnya badan.(sahur lah dengan kurma, shake herbalife, dan air teamix Herbalife, sempat.. promote)

Sungguh bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau minyak kasturi.’” (HR. Muslim no. 1151).



Puasa menjadikan kita lebih teratur,
makan hanya bila waktunya,
menahan diri dari melakukan perkara yang batalkan puasa,
membuka pintu rezeki,
mengeratkan hubungan,
lebih banyak masa,
Yalahkan, masa makan dah kena potong.
Menjadikan badan lebih sihat.


orang Islam sememangnya hebat,
Sahur dengan makanan yang baik,
minum minuman yang baik pasti akan menjadikan puasa anda bertenaga,

Namun, tahun ni adalah puasa yang agak menyedihkan bagi saya,
Tahun ni adalah, tahun pertama aku berpuasa sebagai pekerja kilang ,
Sebelum ni, aku menjadi pelajar di UiTM, bekerja sebagai guru tadika,
kalau , kat UiTM yang majoritinya orang melayu, islam tak puasa, urm tak tahulah
Kalau, kat tadika Islam , seronok tengok kanak-kanak cuba berpuasa, kalau tak puasa logiklah, budak...

Dan, ini adalah kali pertama aku didedahkan dengan orang dewasa yang aku kenali,
tak berpuasa, lelaki, cukup sifat, sihat, dan memenuhi syarat wajib puasa.



Sedih...
berlaku depan mata,
tapi tak tahu nak kata apa,
bukan tak tahu,
mereka tiada segan silu,
kita pulak yang malu.

sedih,
mereka lelaki,
mereka pemimpin,
namun .....,
Bukan kurang ajar,
Cukup ajarnya,
mungkin, tak masuk ajar.


hanya mampu berdoa,
semoga digerakkan hati kita dan hati mereka,
ke arah menuju syurgaNya.
Ya Allah, Ampunkan dosa ku dan dosa mereka.


Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,”Ketika aku tidur, aku didatangi oleh dua orang laki-laki, lalu keduanya menarik lenganku dan membawaku ke gunung yang terjal. Keduanya berkata,”Naiklah”. Lalu kukatakan,”Sesungguhnya aku tidak mampu.” Kemudian keduanya berkata,”Kami akan memudahkanmu”. Maka aku pun menaikinya sehingga ketika aku sampai di kegelapan gunung, tiba-tiba ada suara yang sangat keras. Lalu aku bertanya,”Suara apa itu?” Mereka menjawab,”Itu adalah suara jeritan para penghuni neraka.”

Kemudian dibawalah aku berjalan-jalan dan aku sudah bersama orang-orang yang bergantungan pada urat besar di atas tumit mereka, mulut mereka robek, dan dari robekan itu mengalirlah darah. Kemudian aku (Abu Umamah) bertanya,”Siapakah mereka itu?” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab,”Mereka adalah orang-orang yang berbuka (membatalkan puasa) sebelum tiba waktunya.” (HR. An Nasa’i dalam Al Kubra, sanadnya shahih. Lihat Shifat Shaum Nabi, hal. 25).


1 comment:

  1. MengEsakan Allah ialah kunci kepada semua amalan.

    ReplyDelete

terima kasih sudi baca :D