INSTAGRAM

Wednesday, August 29, 2012

Kenapa?

As Salam,

Nama aku Munirah,
Zaman aku kecik-kecik
Aku pernah..............


Aku pernah terfikir kenapa nama aku bukan ada pangkal Tengku ke Sharifah ke Puteri ke, (kan nampak kelas atasan sikit)
Sekarang aku tahu kenapa.

Aku berhidung pesek,
Berkulit tak flawless, berpipi tembam,
bergusi panjang.
Aku pernah mengidamkan bentuk muka panjang,
menampakkan tulang pipi,
macam Normala Shamsudin (masa kecik-kecik, aku tengok dia jadi pembaca berita)
Aku pernah terfikir , kenapa aku tak cantik macam si  Siti Fazura tu ker, Nur Wawa zainal ker, Tasya ke (nama gedik),
Sekarang , aku tahu kenapa.

Aku hidup dalam keluarga sederhana,
Tak beri, kalau tak mintak.
Kalau mintak, belum tentu diberi.
Aku pernah terfikir ,
kenapa aku tak kaya macam si Khadijah tu ker, pakai BMW, barang branded,
Sekarang aku tahu kenapa

Aku berotak biasa,
orang yang tak kenal aku mungkin kata aku pandai,
Ada juga orang  yang tak kenal kata aku tak pandai.
Tapi rata-rata yang dah kenal aku kata,
aku lembap.
Aku akui,
Aku pernah terfikir, kenapa aku tak pandai, genius macam si Nur Aminah tu, masuk kelas pertama, SPM 11A1 ke 17 A1 ke , pergi oversea, jadi Dr, akauntan, gaji berpuluh K.
Sekarang aku tahu kenapa.

Banyak lagi aku fikir, kenapa aku tak glamour , kenapa suara aku tak sedap, kenapa kenapa?


Aku tak da nama pangkal Tengku, ke Sharifah ke, sebab mak pak aku tak da nama tu , kalau aku ada, mak pak aku ada tak ke cam euwww...

Tengku Munirah binti Dato' Daud

atau

Sharifah Munirah Al-yahya binti Tan Sri Daud

atau

Puteri Munirah binti Tun Daud



Aku tak berwajah cantik sebab
Aku bersyukur wajah yang diberikan Allah, sungguh sempurna ..
maksud aku cantik disini, ialah cantik pada pandangan manusia,
berhidung mancung, pipi bak pauh dilayang, bibir bak delima merkah, rambut mayang mengurai, kulit bak telur dikupas.

Aku kalau cantik suara sedap, confirm aku riak, dan kecantikan mungkin akan membawa padah, apabila mungkin aku akan menggunakan kecantikkan untuk dapat apa yang aku nak, mungkin memusnahkan.
Mungkin aku jadi artis atau model. MashaAllah.
Allah Maha Mengetahui.

Aku tak kaya sebab,
ni memang ar terang-terang, kalau aku kaya ni kemungkinan besar aku akan sombong,
aku mesti nak pakai branded jek, sedangkan tak kaya nih, asyik mengidam jek..
mungkin aku akan jadi kedekut...
mungkin, aku akan jadi seperti anak-anak dalam drama pasal anak-anak tak kenang budi.
Nauzubillah.


Aku tak pandai sebab,
ni memang lagi lah.
kalau aku pandai , genius nih,
mesti aku tak memahami orang lain yang tak berapa pandai.
Selalunya matematik, kalau orang yang pandai, mesti cakap, aku tak faham kenapa budak nih tak paham soalan janjang nih, pembezaan nih, (ape lagi  tah istilah matematik tambahan nih...nampak sangat tuh tak tahunya)
Kan senang jek, ape ker lembaplah kau nih..
Kalau aku dapat pergi oversea mungkin aku akan poyo .

Sesunggugnya Allah S.W.T telah aturkan yang terbaik untuk kita semua,
contohnya, kalau cinta tak kesampaian dengan orang ni, mungkin dengan orang lain.
Percaya atau tidak.
Ada Hikmah disebalik semua kejadian,























 Teringat kat FB ade post, petua tak nak shopping baju branded selalu ingat kain kapan. kita makan sedap-sedap , saudara islam kita yang lain kebuluran, tak rasa bersalah ke?

No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi baca :D