INSTAGRAM

Thursday, March 12, 2015

Februari

As Salam,


Pada tahun 2014, Februari telah menjadi bulan pemergian sahabatku Allahyarhamah Rahayu Norbaya akibat kanser otak . Perginya sangat  mengejutkan pada pagi Jumaat , 21 Februari 2014, ada aku tuliskan di ruangan ini Masa Berlari Mendekati Mati

Pemergiannya telah memberi ingatan kepadaku yang lalai

bahawa hidup ini hanya sementara

Mati itu bila-bila masa

Aku dapat rasakan dia sangat kuat,

Bayangkan kalau ditempat dia,

Mengetahui bahawa kita tiba-tiba diberitahu menghidap kanser tahap empat, dan mati sedang mendekati?

Apa yang kita nak lakukan jika diberi tempoh sebulan, seminggu atau sehari untuk hidup?


Bulan Februari tahun ini, juga menjadi bulan untuk pemergian ulamak yang kita sayangi, Tuan Guru Nik Aziz, walau aku tak pernah berjumpa secara live, tapi wehhh, siapa yang tak kenal arwah.

Masa aku  kecil , aku ingat ketika itu aku tengok berita, tak tahulah pasal apa, pemimpin lain atau menteri lain dengan blazer tie,tapi beliau dengan serban dia , steady. Masa tu lah aku kenal namanya , Nik Aziz. Abang aku cakap.

Berita pemergiannya, sangat-sangat dirasai

Timeline instagram, berrturut-turut orang post pasal TGNA. Subhanallah. Baik artis, yang bertudung atau tak , semua merasai pemergiannaya. Sungguh arwah dihormati kawan dan lawan.

Segala kejadian ketika pengebumiannya, juga viral. Dengan ribuan manusia datang di hari pengebumiannya, menyembahyangkannya, mendoakannya. Ya Allah, kerdilnya diri ni.







Dan bagi Allah jualah kuasa pemerintah langit dan bumi, dan Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah)
bagi orang-orang yang berakal;
(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka. (A-li 'Imraan: 189-191).

sumber 






Allah tidak akan menjadikan sesuatu itu sia-sia.

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan (pada) pertukaran malam dan siang dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Dia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah kekuasaanNya, kebijaksanaanNya dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran. (Al- Baqarah:164)
sumber 







Kalau kenduri kahwin, ramai orang datang, kalau mati, jarang-jarang yang datang. Bagaimana masa kita nanti?


md : Februari punya post, uhuk uhuk akibat  karenah birokrasi diri sendiri.

No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi baca :D