Saturday, August 8, 2020

Raya Korban dan Durian

As Salam, 

Raya Aidilfitri sudah ku lalui berseorangan didalam bilik hotel, melihat dunia luar yang suram dari cermin kaca. 


RayaAidiladha? 
Ku sambut dengan menjejakkan kali pertama ke Arab Street, Kampung Glam, yang sangat popular di kalangan pelancong. 

Akhirnya, dapat juga buat aktiviti selain hanya menghabiskan masa pergi kerja, balik kerja, tidur, makan dan tandas. 

Aku melakukan aktiviti luar normalku untuk sekalian kalinya hari tu. 

Mencari murtabak dan nasi beriani. Lapar. 
Maklumlah lauk Raya sampai kena naik MRT, bukan macam korang, dok ada dah atas meja. 

Asalnya nak makan kat Murtabak ZamZam ataupun Victory, tapi tutup dan tak boleh dine in. Sebaris dengan kedai itu juga ada Al Tasneem, walau tak sepopular 2 kedai yang bersaing tu, tapi aku akui rasa beriani kambing dan murtabak kambing dia sedap.



Kulit murtabak dia garing macam roti canai... Dap dappp

Lama wei tak makan kambing. 

Rindu bau dia hihi.






8.5 bintang aku bagi. 1.5 hilang pasai aku tak berkenan dia punya timun warna merah. 

Walaupun, dia score tinggi pada makanan, tapi Teh ais ;serpihan meteroid pun aku tak bagi, rasa macam Teh masuk angin. 
Aku yang selalu kena complain dek kakak dan mak aku, pasal aku buat Teh tak sedap pun jauh lagi sedap daripada Teh ais kedai ni. 

Aku minum air, " Pergh, out seh air dia ni" 

Kawan aku, "air tak penting, yang penting makanan sedap" 

Aku; " Air PENTING okay!" 

Ya, aku sangat titik berat kan air kat restoran, terutama jus dan Milo. 

Kau tulis kat menu Mango Juice, harga Rm10, tapi pakai kordial mangga, bukan mangga sebenar , memang buat darah aku go upstairs. 

Order Milo kaw, kena cas lebih, tapi bila sampai ceroi gila, dan bukan rasa Milo original, memang aku blacklist kedai tu. 


Dan kawan aku pun minum,hmm,
" tak de rasa langsung, cer suruh dia minum, test tengok" 

See, masih nak kata air tak penting?! 

Lepas makan, jalan-jalan dekat deretan kedai, amik gambar, buat modal nak pos kat Instagram dan buat kenangan. 


















Dah puas?! Jom, balik! Jangan buat lupa pula kena kerja malam. 



Sementelah aku sambut Raya Aidilfitri dan Raya Haji kat sini, keluarga aku di Johor bersuka ria sambut pesta durian.




Pak aku bersama cucu-cucunya. Seronok lah depa kutip durian, main kat kebun. 



Amboi, mak aku pun, sakan no. Aku syak tu kereta aku tuh hahahaha. 

Harap bila aku balik hilang lah bau durian tu. 
Masalahnya, Munirah bila boleh balik tu? 
😂



Aku pun apa lagi, tergugat lah tengok durian. 
Sanggup kau beli durian dalam paket. 
Mujur sedap.  Dah itu pun je yang ada. hihi. 



Perlu ya, selfie sambil makan durian 6 hinggit seketul itu. 


Kes Covid di Malaysia meningkat kembali, sedang aku hampir murung di sini. 

Ada yang menyerah, kembali ke rumah.
Aku harus di sini, mencari rezeki di sini. 
Adakah ini namanya pengorbanan? 

Bila aku fikir kan, suatu masa dahulu, 
ini yang pernah aku inginkan,
kembara ke negara orang, 
lari sebentar dari semua orang, 
seorang. 

Alhamdulillah, dimakbulkan. 
Syukur Ya Allah, Ya Tuhan. 








No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi baca :D