Saturday, April 17, 2021

Puasa di Singapura, Raya di mana?

 As Salam,

Begitu ya tajuk anda, bagai pengacara rancangan tv Suria Sinaran Hidup Anda. (Saluran TV Melayu Singapura) *baca harus baku ya

Selepas setahun Covid-19 masih belum Game ya.

Vaksin sudah mula diambil secara berperingkat. 

Aku belum register lagi.

Ntah, kau tahu lah Munirah punya perangai, 

Seloww

Tapi, mungkin ada sedikit kurang keyakinan ya terhadap vaksin ni. 

Aku nak monitor dulu, statistik keberkesanan yang dah ambil vaksin ni.

Cehhh... was was kau ek #bukanantivaksin

Tapi, bila dengar kata, kalau dah amik vaksin, tak payah kuarantin, gelabah ek kau nak register.

Dasar lalang. 

Well,  tak kiralah, pasal tunggu border bukak, bagai menunggu Putera Mateen minang kau. 

Daripada tutup border terus - PCA tanpa perlu bayar- PCA kena bayar sgd1300 + unpaid leave lagi.

Tetap kau nak balik ya. 

Sengkek belakang kira

Walaupun orang kampung ingat kau kaya kerja Singapore #walhal #Allahjeyangtahu

Menggigil ya nak transfer duit 1300 dollar, gaji aku pun tak sampai oiii... 

Lepas dah transfer tu, cuak pulak kalau tak lepas, Finance tak terima, salah masuk akaun. 

Haish, tiba-tiba overthinking kan, maklong lah tak pernah-pernah umur kita hadap kejadian serupa ini ya dak. 


Sekali bos aku bagi mesej ;

Aslmkm Munirah..Alhamdulillah,Finance da received ur payment.Plse sent take a picture of work permit & passport so I can apply ur PCA


Tahu tak apa perasaan aku? 

Tak jejak tanah oii.. 

Sudah, mana pulak passport aku ni. 

Ni ha, literally berkulat. 🤣


Passport yang bercendawan pun nampak elok lagi ha, daripada aku punya. 



Lagu I'm coming home dan Balik Kampung lah berkumandang. 

Tak main lah lagu Dendang Perantau dan Air Mata Syawal tahun ni.. haha

Amboi, yakinnya kamu. 


Bulan Ramadan ni juga rasa sedikit berlainan untuk aku. 

Sambut awal Ramadan di Singapura. 

Tak de nak tapau makanan kat Johor dan bawa jenis makanan bermacam-macam untuk berbuka. 

Makan jelah apa yang ada jual kat kantin. 

Tapi, kali ini bila ada ketika orang bagi kau makanan, rasa tersentuh... 

Baru hargai bila rasa tiada. 

Bila mana serba ada, kau pandang sepi bila ada yang beri. 

Allah ajar aku nikmat bersyukur 


Kawan sekerja aku Cina Singapura, bagi aku biskut untuk sahur. 

Kawan yang sama juga bagi, pertama kali aku jumpa kawan cina yang makan kurma, selalu aku jumpa kawan cina aku tak makan. Dia pun bagi testimoni abang dia makan kurma setiap hari, kesihatan jantung bertambah  baik. 


Kawan Cina Malaysia aku belanja makan Four Fingers. 



Kakak ni bagi aku makan masakan dia. Rasa lah makanan rumah... *lap air mata
😭🤣
Kakak ni duduk sewa bilik rumah Melayu untung boleh masak. 
Kalau aku, duduk rumah yang tak dibenarkan masak. 
Eleh, kalau boleh masak pun kau  bukannya masak.
Rela makan roti. 


Ada kakak bagi aku pau goreng untuk berbuka. Dah jimat tak payah beli makanan kantin. hihi



Alhamdulillah dengan segala nikmat yang dikongsi bersama, semoga kita sama-sama mendapat keberkatan Ramadan. 


Btw, apa yang aku buat senang hati lagi sebelum nak balik ni ialah, aku dah dapat bilik sewa yang baru. Tak payah lah aku risau lagi nak cari bila balik kampung nanti. Dapatlah aku raya dengan tenang. 


Bakal duduk lepas balik semula ke Singapura bulan June. 

Duduk seorang, katil Queen, rumah melayu, tak de budak kecil, tak de orang lelaki dewasa, boleh basuh baju guna washing machine, dan extra bonus boleh masak!!! 

Yeayyy, walaupun akhirnya kau cuma masak maggi pecah telur. 



Masa aku tengok bilik hari tu, bakal tuan rumah siap bagi aku air kotak buat pergi kerja. Well, dapat rasa lah aku kebaikan dan kemesraan dia walaupun pertama kali jumpa. Disclaimer : gambar diambil sebelum bulan puasa. 
 

Alhamdulillah, selamat menjalani ibadah 
pembaca belog aku sekalian yang berapa kerat tapi istimewa ini. 

Semoga ibadah kita semua diterima Allah.

Sementara tu nak imagine bila sampai rumah nanti, 

"Makkkkkkk, orang dah balik!!!!" 

"Ha, baguslah, boleh kemas rumah" 
😂









No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi baca :D