Sunday, January 8, 2023

Pengalaman Menuntut Wang tak Dituntut




 As Salam,

Pernah tak korang rasa sangap tak de pitih, korang akan cari duit waima duit seringgit di celah dinding, poket seluar , keluar segala  isi dalam beg dan bawah kerusi punyalah nak kata terdesak sangat tu… 

Fikir lah kot ada member hutang belum bayar , boleh mintak. 

Malangnya, tak de 

Hakikatnya, baguslah tak ada member hutang dengan kau kan? Luls

Ada simpanan mana-mana untuk emergency ke boleh bawa keluar. 

Fikir punya fikir punya fikir…

Sebelum ni, lama juga kat Facebook ada orang share pasal Wang Tak Dituntut. 

Aku pernah cek, dan memang ada.

Tapi, sebab macam leceh nak tuntut, aku pun malas nak fikir nak amik, lagipun konon ada duit lagi, 

Akhirnya, tiba detiknya aku kena Tuntut Hutang. Bukan daripada kawan. Tapi, Jabatan Akauntan

Tuntut wang tak dituntut.


1 . Cek kat sini https://egumis.anm.gov.my/ Register dan Log in macam biasa.

Kalau ada, alhamdulillah, “saya menang muto”

2. Aku ada 2 wang tak dituntut

i. Pos wang draft ( ni langsung aku tak ingat) 

ii. Duit simpanan Bank Simpanan Nasional ( ni maybe zaman belajar dulu)



Bila aku dah apply online tu, dia bagi aku email katanya aku kena sediakan surat daripada Pos Malaysia, mengesahkan duit tu. 



Aku pergilah pejabat Pos Pontian , pertama kali aku pergi, bos dia suruh kasi surat contoh bagaimana surat yang diminta.

Kali kedua pergi, bos pejabat tak de, kena pergi hari lain.

Kali ketiga pergi, dia suruh hantar surat kepada HQ Pos Malaysia , suruh sediakan surat. Sebabnya, pejabat pos daerah tak de maklumat yang lama (no siri bagai) hanya ada tempoh masa 6 bulan je.


 Siapa yang kenal Nur Liyana ni? Aku nak mintak email dia mintak buat surat macam bawah ni.

Betul-betul ya Pos Malaysia ni suruh aku guna khidmat pos dia. Email pun tak kasi, nombor  telefon jauh sekali.

Aku pun mula give up. Rasa buang masa untuk nilai RM30.

Zaman sekarang ni kuasa pulak aku nak tulis-tulis surat, pos bagai. 

2. Korang boleh tuntut dengan update ic dan dokumen yang dia mintak tu secara online, dan pos berdaftar ke Jabatan Akauntan Negara.

Tapi, pada aku leceh

Macam aku cakap tadi,aku dah tak reti dan tak kuasa nak pos surat. 

Kan kalau tak lengkap ke apa, buang masa lagi.

Untuk aku, lebih senang pergi terus pejabat Jabatan Akauntan Negara je. Aku kat Johor Bahru, jadi balik kerja pagi , terus  je singgah je  pejabat dia yang terletak di Menara Tabung Haji.



Korang boleh cek,  kalau ada keraguan boleh terus tanya. Tak lengkap ke apa dia boleh terus beritahu.

Macam kes aku, aku dah prepare satu page bank statement yang aktif, salinan IC , lepastu kena isi borang yang dia bagi masa tu. So, senang, pergi sekali je.

Aku pilih untuk tuntut satu je , iaitu duit Bank Simpanan Nasional, yang Pos Malaysia tu aku biar je termenung disitu.


Masa aku pergi, orang pun tak ramai, hari Selasa, pagi.


Lepas tu, siap.

Dia cakap dalam tempoh 3 bulan , dia akan bank in dalam akaun kita. Kalau tak masuk lepas 3 bulan, kita boleh follow up dengan diaorang.

Alhamdulillah, aku pergi Pejabat Akauntan 15 November 2022, dan duit masuk 20 Disember  2022.

Dah masuk duit, aku pun tak ingat pergi mana dah duit tu. Lol

No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi baca :D