Saturday, June 8, 2024

Dengan Mengingati Mati


As Salam,


Alhamdulillah

Alhamdulillah

Alhamdulillah

Segala puji bagi Allah, tuhan sekalian alam.

Dengan uban dan garis-garis kedutan ,

Mengingatkan aku dah umur tiga puluh enam,

Menampar muka aku agar menjadi matang,

Cukuplah memikirkan tentang hari semalam,

Cukup tentang penyesalan,

Angkat dagu , dan hidup untuk masa depan.

10 tahun lalu, ketika kawan serumah aku meninggal dunia, aku terfikir jika aku juga akan pergi pada usia 30 an, 

ketika itu mungkin di usia ini, 

aku sepatutnya sudah sedia dengan bekalan menghadapi mati,

Tapi,

hutang masih banyak berbaki,

dosa buat tiap-tiap hari,

aurat pun tak terjaga lagi,

masih sibukkan hidup selebriti

Datang pula;

Kerisauan melampau, tentang masa depan, 

andai umur ku panjang,

andai kesihatan tak mengizinkan, 

andai tak cukup wang untuk persaraan,

dan pelbagai lagi senarai kerisauan

Ya, Allah tahu ini yang sentiasa menghantui pemikiran.

Dan setiap masalah, ada ayat Al-Quran yang menjadi rujukan, yang memujuk hamba ini untuk kembali ke pangkal jalan,

Kerana hidup ini tidak panjang, 

Yang akhirat yang akan kekal,


وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَىٰ

“Sesungguhnya, Akhirat itu lebih baik bagimu dari dunia”

Surah Ad-Dhuha , Ayat 4

Sumber: Ad-Dhuha sebagai penawar Anxiety dan kemurungan

Kesusahan mahupun kesenangan yang dimiliki akan hilang,

Yang Allah tak pandang kejayaan kau dengan title kau sekarang,

Yang penting adalah berapa amalan kau untuk menghadap tuhan,

ketika jenama baju yang kau pakai tiada siapa yang hairan, 

hanya berkain kafan. 

Dunia ini kau akan tinggalkan, jangan kau bimbangkan,


Benarlah,

Dengan mengingati mati hati akan jadi tenang.

Ayat ini selalu menjadi pujukan aku jika galau.


Dunia ini tempat meninggal, bukan tempat tinggal.

Agar kita sama-sama dapat menikmati hidup dengan tenang, mati juga dalam senang. 





Terima kasih kawan -kawan ku yang masih Allah pinjamkan untuk aku, Nisak , Fatma, Cik Ana atas ingatan.



Kalau pakai mask, ada orang panggil adik, kalau buka, habislah pecah lobang; jadi kakak. Ya, acik tengah cuba nak terima kenyataan lah ni #indenial #siscuba


No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi baca :D