Friday, March 7, 2014

Ke Penang Ke Kita : Episod 2 Makan !!!


As salam,


related post :  Ke Penang Ke Kita : Episod 1 , 

                      Ke Penang Ke Kita : Episod 3 War Museum


Seperti dijanjikan , episod 2 berkisar tentang makanan di Penang.

Penang adalah negeri yang sangat popular dengan makanan terutama hawker food.

Sampai-sampai Penang cari makanan kat Restoran Nasi Kandar Deen, tapi tak de parking,

Pergilah hawker centre depan dia, makan Nasi Dalca.



Lokasi : Nasi Dalca, hawker centre Jelutong.


Pada aku macam nasi berlauk jek, cuma dia kasi warna kuning sikit kat nasi dia.


Tema warna lauk ialah, merah dan kuning.





Lepas makan, kita cari makan lagi, Laksa!!


Lokasi : Laksa Janggus, Kampung Perlis, Balik Pulau.


Ya ampun nak pergi tempat ni , sebab kita pelancong , bergantunglah kat GPS, dia punya jalan, alah kau tahulah jalan gunung, kau memerlukan pemanduan, yang cekap dan teliti, kalau tak .......hmmm, "5 sahabat berhajat makan laksa tidak kesampaian."  tajuk berita harian Mak LisdakeNisda  yang bakal di sampaikan kepada suaminya Pak Jebat bin Lan Todak


 








Betul tak kak?
Kalau tak, tak dapat  saya tengok muka kakak ni.






Kakak ni mungkin dah selalu masuk media cetak dan elektronik (baca: Jalan-jalan Cari Makan) serta belog, relaks sahaja. Ligat jek dia buat kerja , apron pun Mesra ligat Enterprise







Tempat makan dia ni tepi-tepi jalan , kat rumah persendirian di kawasan perkampungan.
Sebab kami baru lepas makan nasi dalca,  kita orang share semangkuk 2 orang
Si Ikin ni memang favorite dia tempat ni, Ikin sorang jek bedal semangkuk,  haha. Cikgu Ikin pemurah  belanja.
Laksa biasa    : RM3
Laksa Special : RM4



Huhu, tak payah hairan buih-buih tu ye.




Pisang goreng kat mana-mana boleh dapat kan , tapi pisang dia, special sebab ranguppp , sedap, dia potong nipis-nipis lagu tu, langkah penjimatan yang berkesan dan memuaskan pihak pelanggan dan peniaga.




Nah , bagi gigit sikit!



ABC , 2 hinggit. nyumms


Ikin kata tak pernah kalau pergi sini tak beratur, dan masing-masing kena beratur 3 bahagian, pisang goreng, air dan laksa.Tapi, masa kami datang hari Khamis, bukan cuti sekolah, tak ramai orang pun.



 Ni lepas waktu office hour baru ramai. Semua jenis makan laksa special. 
Asal baju kurung cenggini ni jek, mesti dalam fikiran, geng-geng cikgu nih.huhu



Okay, bagi chance dia posing dulu kat signboard kampung Perlis, alohh, rindunya.. Perlis.




Nah, amik pulak  gambar kitaorang pulak! cari signboard ni yer,  Laksa Janggus.
.



Lokasi : Astaka Taman Tun Sardon, Gelugor


kat sini kita sarapan!!

banyak pilihan dekat sini.








Macam-macam nasi ada, satu pun tak try, sebab tak tahu rupa nasinya, dia berbungkus dan bukan telanjang.
Nak tahu, kena bayar dulu, baru boleh tahu isinya.

Sama juga kes perempuan, dah ada mas kahwin , baru boleh tengok apa yang selama ini dilindungi, bukan free jek bagi. Baru berapa bulan kenal , takde ikatan sah, dah bagi orang pegang-pegang. Herghh!.
#genggosip


 
Tengok balik gambar ni , eh, ada nasi Lemuni? Nasi Kacang? Mende tuh?
Baru perasan, rasa nak try.




Amacam Nurul Izzah (nama sebenar) , mahu  makan Chapati ka?
#motifletaknamasebenar







Pilihan Nurul Izzah nampaknya bukan chapati tetapi roti atau sandwich istimewa katanya.




Tubeng pun pilih roti rupanya. Kita boleh belajar sifat cahaya melalui gambar ini ye.




Nisak memilih roti canai.





Bersama ini karilah.





Tetapi , sebab kari itu tak menepati selera melayu Nisak, maka dia telah membedal Ikin punya kari. 
Ikin makan ketupat daun palas, ada kacang buh dalam tu.





Ikin , macam tulah , pemalu, sopan, cekap, lemah lembut, amik gambar pun tak nak tengok kamera.
Untungggg siapa dapat dia.




Inilah sandwich istimewa yang diaorang ni makan, ada rempah ..







pastu ada pilihan inti , tuna , daging , ayam. Sedap jugak. 
Lebih sedap bila berkongsi gigitan beramai-ramai.




Apakah jenis pegang roti macam geli ituh.



Pilihan aku nampaknya tidak tepat kali ini, makan bihun campur kuew tiaw sup, tidak menepati selera Johor ku. Apakah makan sup dengan sambal tumis?
Yang atas tu ialah serabai.






Serabai (nama sebenar) ni dihidangkan dengan sekali dengan kaya homemade, sedap sangat kaya dia tapi bukan benda putih tu.
Tubeng panggil, Apam masam. Sebab dia rasa masam yang cam tertanya-tanya 
" eh, boleh makan lagi ke benda ni?" (baca:basi)



Lokasi : Padang Kota Lama, Georgetown

Ni bak kata Ikin tempat lepak orang Penang, macam ala-ala Danga Bay, bukan ada apa pun.



coconut shake sentiasa jadi pilihan Tubeng.



Masa dia letak benda ni atas meja aku, aku buat bodoh jek, tak heran. Orang tu tunggu aku bayar.
Pastu diaorang tanya, ni kau punyakan?
Eh, ni ke Lai Chi kang?!
Sebab aku biasa Cikong satu colour jek, apesal pulak nak ada warna merah ngan hijau.
Terus sedikit kecewa aku.




Pasembor kat Padang Kota ni tak berapa ummm untuk aku, kami prefer rojak asma daripada ni.

Selingan : Tubeng makan char kuew tiaw. Ada insiden, di mana tikus jatuh dari atas bumbung kedai, nasib baik aku tak nampak , sebab dia kat belakang aku, yang Tubeng nampak ni terus tak makan. 
Euwww


Okay, meh sambung makan.



Lokasi : Padang Brown, Georgetown


Lebih kurang macam Padang Kota , Hawker centre tapi prefer kat sini lagi,sebab bila kita duduk tu takdelah semua pemilik kedai nak menuju kat meja , promosi menu diaorang, lebih bersih, pasembor dia lebih sedap dan tiada kejadian tikus jatuh dari atas bumbung.



Ikin comel makan sup kambing. Sedap, Nisak makan sup ekor, menu yang dia teringat-ingat  bila balik ke tempat asal.



Nisak kata dia punya sup tak pekat sangat , jadi sesuai untuk hirup..
 SLurrppppp
Eh,salah
Sruppppp... .. Ahhhh





Tak tahu kenapa Nurul Izzah memilih sate untuk makan di Penang, adakah Sate Kajang tidak cukup baik ?
Sate dia biasa-biasa sahaja.



Lokasi : Mi Udang Ayu, Kampung Masjid Satu, Teluk Kumbar.






Ni pun dekat kawasan rumah-rumah persendirian. Kitaorang sesat jugaklah nak cari kedai dia ni. Apa yang bagus kat restoran ni, mengikut review orang ialah dia bersih, tak de lalat. Dekat dinding-dinding dia tu dia tulis "Jangan Bising"





Letih ha mencari kedai ni. Sian Nisak .



Kau pernah pergi kedai makan, nampak warning macam tu?

Mungkin bagi menjaga keharmonian kawasan kejiranan itu.

Aku ingat aku yang paling excited bila dapat pergi sini, memang aku tanam niat aku nak pergi makan mi udang , jadi hari-hari sebelum nak berangkat tu aku ngadap mi udang utara kat internet.


Rupanya, diaorang pun excited jugak.

Tak Percaya?


Tengok Ikin ni, dia yang aku suruh amik gambar. Kalau tak harapan nak dia pandang kamera.
Dia teruja tengok udang tu, besar.




Nisak tak pasti dia tengah buat apa tu, dia sama dengan Ikin geng makan isi dulu.



Dapat terus makan.




Ijah geng ngan aku , suka makan kuah . Dia memang malas nak layan aku , pun dapat terus makan.
Ijah order mi udang special , 6 ekor udang. Mi udang biasa 3 ekor udang.
Itu sahaja yang membezakan.



Sebab aku telah kepoh ngan kawan rumah dan kilang aku, yang aku nak pi Penang sebab nak makan mi udang, aku perlu amik gambar sebagai bukti yang aku berjaya makan mi udang di Pulau Pinang,
Jadi  bersabarlah kita, untuk menerkam mi udang . 3 ekor kelihatan , 3 lagi sorok disebalik mee.





Aku jenis yang suka kuah, masalahnya , aku ngan ijah tak puas hati, apesal kuah dia sikit.
 Kalau special tu bagilah extra kuah sikitkan.




Aku beli special , tapi 3 ekor jek aku makan . Baik aku beli yang biasa jek kan.
Yelah kata datang jauh-jauh, minta cuti bagai, haruslah order yang thorbaik. 
3 ekor lagi aku bagi kat bebudak yang lain kecuali Nurul Izzah.


Pada aku mi udang dia, okay , sedap tapi kurang kuah, sedikit macam mi bandung tapi versi cair. Pada aku, aku lebih suka rasa mi udang yang aku beli kat bazar ramadhan Taman Desa Jaya tu. Harap-harap sempat aku menikmati ramadhan tahun ni.
 Harga nampak mahal tapi okaylah, dari restoran ada tax, tak delah sedap mana, udang sekor jek, pastu mahal gila
Mi udang Special : RM23
Mi udang Biasa : RM14




Hai, saya Nurul Izzah, cuba awak semua teka saya kat mana ni?
Saya bukan nak beli tiket konsert K-Pop tau.






Ya ini. dia

Lokasi : Nasi Kandar Beratur, Jalan Masjid Kapitan Keling, Georgetown .


Nasi Kandar bukan favorite kami, jadi pergi sebab malam last  kat Penang, redha datang sebab dia bukak dah lah pukul 10 malam, pastu kena beratur pulok
Banyak bersabar kita nak makan nih.




Lihat minyak-minyak sekalian.
#bajet #eatclean




Dah beratur penat-penat takkan nak amik sikit jek kan.






Memang pun amik sikit.
Lauk  untuk sorang kongsi  5 orang.
Satu ayam goreng, satu kambing, satu kari ikan., satu sayur , 3 pinggan nasi.
Memang bukan nasi kandar betul style makannya.

Nasi ciput dia bagi. kalau banyak dah beli 2 pinggan jek nasi putih.




Bagus diaorang ni, makan sikit, jimat duit mak pak ngan laki diaorg.... 
haha
 Semua sekali masuk air , limau suam satu, dengan teh O ais kot RM20.40
Rasa boleh tahan sedap, kari ikan dia I loike.


Eh, dah sampai hujung rancangan rupanya.
Penang bagi aku dia best, sebab dia kecik jek , korang boleh pergi ke tempat-tempat pelancongan dia sekejap jek, tak habis banyak masa kat jalan. Makanan pun harga boleh tahan mampu.

Datanglah ke Penang, dan bolehlah lalu Jambatan Kedua Pulau Pinang
Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah. Cheq tak merasa hari tu.



 

 Comel kan peminat I kat atas ni ?! bye.....InshaAllah Jumpa korang lagi !
Hihiks.



md : ada episod 3 ke? #monolog

1 comment:

  1. Info menarik... bleh buat edisi terjah cuti sekolah nanti

    ReplyDelete

terima kasih sudi baca :D