INSTAGRAM

Monday, April 4, 2016

Tukang masak terteruk di dunia



As salam,


Emak adalah insan yang paling aku kagumi dalam bidang masakan.
Masakan emak adalah yang terbaik dan paling sedap, kalau makan kat kedai terutama signature dish kebanyakan rumah di Johor, asam pedas, walaupun orang lain kata asam pedas tu sedap,
pada aku mak aku punya  lagi sedap..



Aku percaya, ramai juga yang macam tu, mak kot!.
Masakan emak masing-masing tetap ter paling amat  sedap.

Masakan mak aku yang paling aku suka ialah lemak cili api, sambal tumis , sambal goreng jawa dan bihun goreng.

Walaupun, kau selalu bentak ngan mak kau kan kalau mak kau dok pangkah teknik masakan kau,

Potong bawang tak betul lah, potong bawang untuk jemput-jemput lain, untuk masak sayur lain, masak ayam lain, apakah?

Belum lagi potong benda lain, kelar ikan, ayam, daging, ubi, kentang ah,  itu baru hal potong memotong, hal gaul menggaul? Hal bubuh membubuh?

Namun, ketahuilah ibu, walau aku selalu bentak, namun,jauh di sudut hati, aku setuju.
*Pose bermaafan di hari raya.


Hahahahaha *gelak gaya Neelofa


Okay, sebenarnya, la ni, mak aku pi sambut hari jadi di tanah suci.
(sebab tulah  kau dok mengenang emak kau kan?)

Oleh itu, kau rasa siapa yang kena masak kat rumah ha? 
( kalau hangpa tak baca, macam gonjol aku cakap aku-kau  sorang-sorang)

Dipendekkan cerita, aku nak masak udang.

Dan aku memang berhajat nak masak sambal tumis udang, aku pernah buat tak ingat berapa tahun yang lalu, aku rasa boleh tahan jugak masakan ketika itu, bapak aku makan jek..

Seperti biasa, aku dengan penuh keyakinan melangkah ke dapur.

Aku blend bawang merah, kata orang masak sambal ni memang kena pakai bawang bawang banyak... kasi manihh


Pastu aku bubuh lada kering kisar,

dah garing tu aku, buh ayaq.

Aku pi masuk secawan air, lepas tu campuq semangkuk lagi air asam jawa.


Kau rasa jadi apa?


Jadi kuah asam pedas der.


Tak nak banjir pulak jadinya..


Aku dah lah buh gula,,,pastu rasa aneh menyelinap di seluruh deria

Aku ada beli nanas kat pasar tani, nampak, nak beritahu aku pi pasar... rasakan, ini yang selama ni mak kau buat, pi pasar, pi masak, pikior perut suami-anak-cucu  nak makan

Aku menganggap nenas adalah bahan ajaib yang boleh menjadi penyelamat kepada makanan.

Apa lagi masukkan lah ia dalam sambal tumis ermmm ...empangan kuah sambal  tu.


Arghh... kebingungan meneyeliputi benak ku, apa patut aku buat, hidangkan atau buat semula?


Lantak pi lah... invention katenye , aku kan ahli kimia tak jadi...





"Bek, udang ni  kau masak apa sebenarnya ?" 

tanya abang aku ketika dia 'menikmati' hidangan tengah hari itu..kekeliruan jelas dalam tutur katanya.. luls

sambal?  tapi rasa masam.... ada nenas.

Nak masak sambal tumis , jadi asam pedas.

Inilah kehidupan, kita hanya merancang, Allah yang menentukan.


#terimalahakuseadanya #khasuntukFattahAmin #sukaSherrypakaitudung #tetibe




No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi baca :D