Thursday, May 14, 2020

19 Puasa

As Salam,

Aku manusia bernama Munirah yang tak menggemari menyambut birthday, aku juga tak suka disambutkan birthday.
Paham ke tak ayat aku ni?

Bila 16 Mac, PM ke-8 kita dok buat announcement;

Lockdown!

Fine, dia tak de cakaplah istilah lockdown tu.

Tapi, aku tak boleh bekerja. Cuti!

Cuti yang bukan kau yang memilihnya.

Diberikan cuti sehingga tak tahu bila.

Ketika itu, terciduk aku. Fikir macam-macam tentang masa depan.

Beberapa minggu lepas tu aku dah boleh redha, besar sungguh hikmah, bukan senang selama ni kita diberi masa tanpa sibuk mengejar harta dunia untuk bulan ramadan.

Bukan senang dapat duduk lama-lama kat rumah. Yang selama ni memang aku seorang yang suka duduk rumah.

Tapi, tulah bila datang kerisauan pada benda yang tak pasti tu memang macam-macam lah fikir.

Walaupun media sosial dan berita terlalu banyak info yang menggerunkan, tapi, ada juga post-post yang memberi semangat dan menyedarkan aku betapa harus aku bersyukur, dengan nikmat yang Allah berikan ni.


6 Mei, adalah hari jadi aku mengikut tahun masihi.

Seperti aku kata kan, aku bukan jenis yang suka sambut hari jadi.
Aku tak sanggup bersusah untuk hari jadi yang menunjukkan pertambahan umur dan dalam masa yang sama mengingatkan masa kau dunia yang fana ni semakin berkurang.

Jadi, bila ada orang sanggup meluangkan masa mengucapkan hari jadi, itu adalah suatu usaha tanda ingatan.

Tapi, bila dia usahakan untuk  beli barang, buat sendiri kek itu memang out of the world lah kata orang Jawa, orang bugis kata, beyond imagination 😀

Aku dah lah tak pernah makan burnt cheese cake. Lama dah aku nak makan, tapi tak de kesempatan.

Kawan aku sejak umur 13 tahun, Nisak share Kat group geng Sekolah, Mawar Berduri, dia buat marble burnt cheese cake, dah lah dia jenis buat kuih Raya banyak gila macam berniaga punya orang, aku nak buat biskut cornflakes madu pun hanya buat dalam minda dan lafaz niat je.

So, aku pun kagum dengan kerajinan  dia ni buat kek bagai.

Sekali dia cakap, kek tu untuk aku. Terpelanting aku ke ke benua antartika. Kaku.


Kenapa orang boleh sanggup buat untuk orang lain macam tu. Sedang kan diri aku sendiri nak buat untuk aku tak kuasa, apatah lagi untuk orang lain.


Sudah lah dia buat, dia hantar, siap dengan pakej kuih raya, kerepek, bukan 1, bukan 2 bungkus, yet, dia bagi 3 bungkus kerepek, 2 balang kuih, sebelum ni satu balang kuih aku dah habis kan. Buat sendiri ya kuih tu tuan puan. Masalahnya, bukan buat untuk aku sorang je, aku tak tahu berapa banyak pek kegirangan ni dia buat dan pos kat kawan-kawan lain.

Mana kau dapat energy tuuuu... Sak oi..

Aku mesej dengan sorang lagi kawan aku, juga dari umur 13 tahun yang MasyaAllah ni pun rajin tak tahu nak habaq.
Jenis masak hari-hari, keibuan tu jangan cakap lah untung gila laki hang dapat hang Cik Ana oi.

Masa tu nak berbuka, biasalah orang selalu bagi salam kat rumah musim PKP ni, pasal COD makanan, ikan, ubi, tudung. Pastu mak aku jerit, "Munir, ada orang cari kau."

Keluar ada kakak ni bawak belon dengan sekotak Brownies!



Ape nihhhh weiiii

Siapa yang sweet sangat, dok ingat nak bagi aku gini wei..

Aku memang jenis tak reti  perlakuan Manis-terkejut ni.

Cik Ana rupanya yang kasi kat aku. Patut sebelum ni dok mesej aku.



Abang aku tanya, mak ada buat kek tak untuk aku.

Hahaha, tak pernah umur...

Mak aku,

 "mak dah baca kan yassin untuk kau".

Manis sangat mak.
Bak kata Ustaz Ebit lew, kita nak buat baik ni atas izin Allah. Kalau Allah tak pilih, tak jadi kita.
So, Munirah, bila lagi kau nak buat benda baik, pergi lah doa kasi rajin sikit.


Allah izinkan untuk khatam Quran dalam Ramadan for the first time ever, di hari jadi ku mengikut kalendar Hijrah, 19 Ramadan. Inilah hadiah dan hikmah Covid-19 dan PKP.

Sebab dah lama tak keluar tak bergambar lelawo kita korek lah peti besi gambar.



Gigih lah kan benamkan handphone kat pasir sebab tak de orang nak amik kan gambar kita.
Bersama Nisak di Tanjung Balau melihat sunrise together-gether.. Alolo


 Bersama Cik Ana di hari perkahwinananya, yang sepatutnya aku jadi pengapit, tapi tak jadi.  Sebab aku accident on the way nak pergi dewan tu. Luls angat. 



Dengan mak kita lah yang garang, tapi manis dalam masa yang sama. 
Dekat sakit hati, jauh, suruh balik. 😂 

Terima kasih Allah kerana pinjamkan insan-insan yang baik dalam usiaku hidup di BumiMu Ya tuhanku. 

1 comment:

terima kasih sudi baca :D