Sunday, May 3, 2020

Penyelesaian Masalah Kelemumur

As Salam,

Salam Ramadan, 
Salam PKP hari pi google sendiri.

Aku tak nak pasal kemurungan.
Aku dah tahap redho dah ni.

Aku nak cerita pasal masalah kelemumur dan cara merawatnya.
Aku ada masalah kelemumur yang sangat teruk sejak duduk hostel umur 13 tahun, 
sampai umur aku 31 tahun, baru elok sikit.

Kau bayangkan aku hidup dengan masalah ni selama 18 tahun, 
sekarang pun ada tapi terkawal lah.

Kelemumur aku punya tahap teruk tu memang macam salji, 
lepas syampu pun masih ada nampak kuping-kupjng.

Dia punya gatal tu sampai kau geram pergi toilet, pastu kau bukak serkop, garu sampai puas turun salji sekali.

Kadang aku punya tension dengan rambut aku tu, aku gunting rambut aku sendiri,.
Sama aku psiko, atau kedekut nak pergi kedai. (bukan sebab PKP)
Pasal sebelum ni aku pernah gi kedai potong rambut, aku cakap yek eleh setakat potong macam ni, pastu kena bayar mahal, baik aku potong sendiri, senget ke hapa pun, aku pakai tudung, kisah apa kan...


Kau sebut je masalah rambut kat dunia ni, hampir semua aku ada.

Kelemumur, kasar, gugur, kulit kepala gatal yang satu lagi aku tak nak sebut.
Perghh kau rasa tewas tak sebagai seorang wanita.


Kih.. Over.

Tapi, realiti memang pahit untuk ditelan.
Apa 


Selama 18 tahun, aku rasa masalah syampu yang jadi punca, selain aku guna alasan bertudung susah nak jaga rambut.

Masalahnya, aku kalau syampu hari-hari rambut jadi kering dan kasar.
Kalau tak syampu, kelemumur datang kembali.

Syampu kelemur memang macam-macam lah.

SYAMPU  PALING TAK NGAM


DOVE

Aku guna sekali pakai je, zaman sekolah menengah.
Prghh dia lagi gatal tak boleh tahan. Akak aku guna pun sama.


Botol klasik, tahun awal 2000an. 
Maklumlah masa tu Dove baru keluar. Sajalah nak cuba.


SELSUN BLUE

Rambut jadi kasar, kering gila. Kelemumur tak hilang juga.



Ini bukan nila baju sekolah yerr


Syampu salon bagi, Safi , Pantene, Head & Shoulders , syampu yang P&G senang kata yang range harga gitu-gitu lah. Hat yang mahal sangat tak pernah lah aku try. Sedar diri.

Aku rasa yang paling aku rasa ada improvement.



SYAMPU AGAK NGAM



HIMALAYA




Yang ni paling aku okay, tapi tak masih juga nampak kelemumur, gatal juga.



GOOD VIRTUES CO.





Aku tak pernah cuci kat salon, sebab aku rasa mahal, dan rasa tak logik, kenapa cuci rambut pun nak kena pergi kedai. Membazir nyerrr  rasa (masa tulah)


So, bila ada gaji sikit, feeling lah aku nak beli syampu mahal.

Aku tengok Namee Roslan recommend L'Ocitane, dia beli untuk masalah rambut gugur (punca kulit kepala)

Aku ushar, alamak harga dia... Hew hew hew..
Aku sabar dulu lah nak beli ya, konon nak kumpul duit.




Suatu hari aku pergi pasar pagi kat perkarangan Masjid Pekan Nenas, aku nampak satu spa comel ni.
Kebetulan masa tu baru balik kerja, aku nampak dia baru buka untuk gunting rambut dan
Murah juga masa tu. Gunting Rambut RM8 , aku pun sajerrrlah cuba.



Itulah kali pertama dalam hidup aku cuci rambut dan buat rawatan rambut kat kedai

Lemah lembut gila budak perempuan yang cuci tu, berkenan aku buat menantu.. Eh

Lepas blow semua, nampak, eh lawa pulak , kalau tak selama ni macam mak lampir hehe

Aku pun rasa eh best pulak pergi salon.

Tapi, rambut aku lepastu ada juga kelemur, yelah rawatan rambut bukan untuk kulit kepala, dia letak vitamin macam tu  kat rambut.


Sebab dah terpikat nak buat rawatan kat salon,
Aku  pun ushar lah salon-salon muslimah kat sekitar Johor Bahru dan Pontian
Masa akhir bulan Januari ti, aku nampak promo satu salon muslimah ni kat Facebook.
Aku nak cuba keratin treatment, aku survey-survey keratin treatment kat laman sosial, walaupun dia bukan untuk masalah kelemumur, aku tertarik lah pulekkkk...sebab nak rambut cantik dan harga murah berbanding salon-salon lain dan lokasi dia okaylahhh

Sampai salon ni, Aku cakap nak buat keratin treatment macam dalam promo tu, bila tengok dia terus cakap rambut awak ni kering ni kelemur, macam teruk sangat lah gayanya. Tapi, memang teruk pun.
Dia recommend aku buat rawatan kulit kepala dan smoothing keratin.

Jenis nya berbeza lah dengan salon kat Pekan Nenas tu, salon yang ni lebih nampak pro sikit.
Hair stylist dia pun cakap tak de cover-cover, tak de lemah gemalai.
Dia basuh lambung-lambung kepala aku pesennyanya.
Dia tanya ada beza kan, cuci sendiri dengan orang lain cucikan.
Dia banyak step sikitlah berbanding salon yang first tu, dia scrub kulit kepala dan lain-lain
 (ni memang  kena orang buatkan susah nak kalau nak buat sendiri)
Berbeza gila dengan kedai aku pergi kat Pekan Nenas, Pontian tu
Lemah lembut gila, kalau kau suka yang jenis macam ni boleh try, baik, cantik, cakap lembut.
Cair aku sebagai wanitohhhh (punyalah aku suka dia, sampai dua kali aku  puji


Ada harga lah untuk di bayar tapi memang puas hati. Masalah aku ada sinar untuk merasa rambut aku bebas kelemur, rambut pun helok.





Kau bayang lah 18 tahun berkelemumur teruk. Akhirnya bebas. *flip hair
Selama lebih kurang sebulan, rambut aku pun  helokk juga sebab buat rawatan smoothing keratin.

Memang melayang duit  tapi berbaloi gila .
Kalau pergi salon kat mall-mall tu lagi mencekik harga dia.

Lepas tu, aku bekerja dan rutin aku macam biasa, basuh 2-3 kali sehari, aku masih pakai syampu yang biasa aku pakai. Datang balik kelemur.

Beberapa hari sebelum diumumkan PKP tu, aku sempat pergi balik ke salon kat Pekan Nenas yang lemah lembut tu, kali ni aku buat rawatan kulit kepala dan kali ni dia letak ubat kelemumur.
Lepas tu, kulit kepala aku lega gila, tak de kelemumur balik.

Aku pasti rambut dan kulit kepala ni kena konsisten jaga.
Semua benda pun macam tu, wudhu'dan solat pun kena konsisten, takkan satu hari satu malam kau beribadat solat tak hent-henti, satu hari suntuk lepas tu 2 tahun kau tak sembahyang.
Kalau kita tak istiqamah, dia akan datang lah anasir -anasir jahat.


Selain tu, aku dapati cara kita basuh rambut pun ada kaitan, kalau kes aku, aku kena syampu dua kali setiap kali basuh rambut, sebab bila kali pertama, ada bahagian yang tak kena. Kali kedua baru aku rasa semua bahagian kulit kepala kena syampu dan air.


Lifestyle pun ada kaitan. Yelah, kita ni bertudung, cuaca panas, tak kan nak free hair pulekks.
Jadi, penjagaan tu kena kawtim sikit lah.



Okay, mungkin ada yang korang rasa kecewa kalau terserempak dengan post ni time korang Google ubat kelemumue.. Hehe.. Well, aku dulu pun Google gak syampu terbaik untuk kelemumur. Haremmm.

Bak kata salon kedua aku pergi yang syampu rambut aku, kalau dah teruk dan masalah ni dah lama.
Pakai syampu  apa pun tak jalan.

Tak kisahlah, dia cakap macam tu sebab nak promo ke apa, tapi aku akui penyataan dia.
Memang ada harga lah untuk dibayar.

Setakat ni aku pakai je konsisten syampu Goor Virtue Co. 1-2 hari sekali aku cuci rambut, setakat ni alhamdulillah masih terkawal.




Syampu ni aku pakai sekali macam okay, sebab ada kat rumah, mak aku beli.
 Tapi tak ngam gak, pakai balik Good Virtue Co.



Okaylah , PKP yang sepatutnya fasa ke empat yang berakhir 12 mei, dilonggarkan bermula 4 Mei.
Banyak kedai yang boleh buka, tapi sorry geng, salon, kedai gunting rambut, salon dan seumpanya belum boleh lagi ya.

Aku kadang terfikir juga salon-salon tu, macam mana lah agaknya diaorang bertahan.
Rasa tak patut kalau aku berkeluh kesah , sedang ada orang lain lagi yang susah.
Harap nya spa yang aku sign pakej laser misai aku tu survive, aku ada 8 sesi lagi nih.

Nampak nak dulu, kemana duit kau laburkan, sekarang bercukurlah. Huhu.






No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi baca :D