Saturday, September 19, 2020

Cas Bateri di Klinik Gigi a. k. a self love

As Salam,

Apakah makna self love; selalu orang kaitkan self love dengan aktiviti pampering seperti facial, manicure and pedicure, salon, spa massage, dan sebagainya.


Aku suka aku duduk, pastu org servis... feeling kau ini Tai Tai

Feeling pampered ini pada aku termasuklah pergi jumpa dentist. 

Tak pelikkan? 😂

Aku enjoy pergi dentist.

Aku suka duduk, baring, nganga mulut, lepastu dentist dok cuci gigi.

Kalau dapat dentist yang baik hati, cakap lemah lembut... perghhhh lagilah. Bonus. 

Walaupun gigi kau haukkk, berkerak, dan penuh tahi gigi. 


Respect to the dentist all over the world, u are willing to do this job (highest salute to the government dentist) 


Well, that all come with the big fat cheque. 

Hehe. 


Bila dah ter'hijrah' kat Singapura ni kau tahulah, dia punya charge rata-rata pun jadi 3 kali ganda. 

Nasiblah company boleh bagi claim untuk dental.

Kalau kat Malaysia, dengan harga sama aku boleh buat whitening scaling, borong ubat gigi siap. 

Tapi, terimalah hakikat kau duduk di Singapura buat sementara ni. #tolonglahsementara

Jadi, aku pun cuba satu klinik gigi ni, kawan aku pun recommend dan dekat dengan HDB flat tempat aku duduk. 

Kawan aku buat implant kat situ, satu gigi $3000. 

My goodness. 

Aku pun ushar harga kat situ sebelum pergi. Kan over budget pulak. 

Gigi aku pun  dah lama tak servis. 


Orang-orang yang rapat dengan aku tahu aku ada masalah gusi berdarah sejak aku kecil. 

Aku rasa sejak sekolah rendah. 

Aku gosok gigi confirm berdarah. 

Aku bercakap, alih-alih orang tegur gigi aku berdarah. 

Aku bangun tidur, gusi aku berdarah. 

Aku makan apple, berdarah. 

Aku anggap aku punya masalah tu memang tak dapat nak baik, dan aku redha. 

Ada doktor suruh aku kumur air garam dan suruh floss. 

Aku agak konsisten jumpa doktor gigi dalam setahun aku jumpa 2 kali, kalau tengah bajet tak de, aku jumpa kat klinik kerajaan je. Tapi, sejak tahun lepas, aku dah pandai guna claim company aku pergi klinik swasta. 

Okay, aku pun pergi klinik yang kawan aku recommend ni, Casa Dental @Admiralty aku nak scaling, lepastu kalau ada masalah doktor ni beritahu aku. 

Dia cek gigi aku, ada 2 yang ada cavities, biasalah mesti gigi geraham belakang tu. 

Dia scaling bersihkan gigi aku. 


Pastu kumur, ada banyak darah. 

Aku dah biasa. 


"so much blood" kata doktor tu. 

Lepas scaling tu, dia suruh aku pegang cermin. dan tunjuk demo macam mana nak floss gigi. 

"Look you can see the gum, should be here (tunjuk gusi aku sepatutnya penuhkan ruang gigi aku,  ada gap) , but if you don't floss (calculus) make the gum recessed and your teeth will loose"


ada yang geli ke? 
Haha. 
Ini contoh lah aku amik kat Instagram, sebelum dan selepas scaling. 
Bagaimana calculus/tartar/karang gigi akibat sisa makanann dah calcified . Bila jadi macam ni, dua tak boleh disingkirkan dengan berus gigi dah. Kena jumpa dentist bersihkan. Kalau makin lama dia amik tempat gusi, dan gusi pun turun, tu yang ada orang bila bersihkan calculus tu, gigi jadi goyang pulak.  Tu yang kena jumpa dentist setiap 6 bulan. 

Aku dah pernah kena demo macam ni, masa aku sekolah juga, mak aku bawa aku gi klinik kat Pontian. 

Doktor kat klinik gigi Pontian tu cakap aku ada penyakit malas. 

Sebab tak floss. kui kui kui 




Okay, sambung. 

Aku cakap kat Doktor tu, 

"I have this problem since primary school" 

Respon agak pessimist yang gusi aku ni boleh baik.  

"Do you floss?" 

"On off" 

"You must floss every night, in one month, sure there is no bleeding anymore" 



Okayyyyyyyyy.


Then, dia cakap gigi aku kena tampal, aku boleh buat appointment lain, sebab dia kata nanti lenguh aku nak nganga mulut. 


Aku nak buat sekarang sekaligus, koser aku nak datang balik, nak buat appointment punyalah payah.

"scaling is $85, and one filling is $80, you have 2 filling, so about $240 plus, okay? " 

Dia buatkan lah math untuk aku kot-kot aku tak dapat bayar dah aku kena lap cermin tingkap klinik sebulan pulak. 

Dia cakap, "I try not to do injection first, if you feel any pain, you can raise your hand" 

Dia drill gigi aku lama jugak, sampai gigil lah pipi aku ni dok nganga lama sangat. 

Pastu ingat dah, rupanya belum lagi. 

Doktor tu cakap aku punya lubang dalam.

Dia tanya okay ke, aku cakap okay.

Dah siap tu, dia tanya aku nak sapu floride tak? 

Additional $25, aku pun Onz je. 

Yelahkan, aku dah kira-kira maksimum, company boleh claim $400 setahun, so under bajet lagi, ngam ar.

Dah siap semua. 

"You have wisdom teeth that about to grow, if you feeling pain, you can come back here" 

Dalam hati aku, sudahhhhhh, aku ingat aku dah tak de gigi bongsu dah. 

Kenapa sekarang? 

Kenapa umur aku 32 baru nak tumbuh? 

Kenapa setelah aku bersetuju pada semua treatment yang dah dilakukan?

Tak cukuplah peruntukan claim aku, kalau kena cabut gigi pulak ni. Duhhhhh. 

"Ok done,  lot of treatments there, the fillings are quite deep, but you didn't make any sound! "  Doktor tu kedengaran impressed. huhu. 

Well aku kan suka pergi klinik gigi,so aku rasa biasa je ngilu-ngilu sikit ni.


Free Hand sanitizer. 



Total duit terbang $302.

Dalam hati aku berdoa, tumbuhlah baik-baik wahai gigi bongsu. Jangan lah kau buat hal. 

Dan dan, aku rasa gigi aku sakit. 

Damnnnnn


Tapi - tapi, 

Lepas aku jumpa doktor, aku makan bento, dan aku floss, 

O. M. G. 

Tak keluar darah langsung. 

Sebelum ni, walaupun sentuhan lembut, boleh buat gusi aku berdarah. 

Inikan floss yang memang akan kena aku bagi lalu kat gusi dan kadang-kadang tersadung kasar kat gusi. 

Dan, 

Setelah 9 hari aku jumpa dentist ni, setakat ni gusi aku tak berdarah lagi (setiap hari floss) 

WOW. 

Aku impressed. 

Aku ingat aku akan hidup dengan gusi berdarah sepanjang hayat aku. 

Kira lepas ni kalau gusi aku kembali berdarah, memang masalah aku, bak kata  Dr gigi kat Pontian dulu.

Penyakit M, 

MALAS



No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi baca :D